Geslaagde kennismakingsavond nieuwe jonge leden SP Tilburg

6 september 2013

Geslaagde kennismakingsavond nieuwe jonge leden SP Tilburg

Donderdagavond kwamen jonge SP-leden bijeen om elkaar en de SP beter te leren kennen. Enkelen waren nog nooit op het kantoor binnengeweest, anderen waren al eens komen kijken.
Al snel blijkt dat vrijwel iedereen via de ‘social media’ de landelijke SP volgt, maar dat het toch wat moeilijker is om een beeld te vormen bij wat de SP in Tilburg doet.

Voorzitter Bart van de Camp verteld over zijn taken als gemeenteraadslid. Hoe belangrijk het is om het verhaal van de bewoners te horen in Tilburg en hoe de SP dit doet via wijkbezoeken, enquêtes, met kraampjes op markten, campagnes, via mail etc. Ook verteld Bart hoe de SP bewoners motiveert en helpt om hun stem te laten horen. Dit kan bijvoorbeeld door acties of inspreken bij de gemeenteraad.

Hubert Bonis verteld over ROOD, de jongerenorganisatie binnen de SP. Op dit moment bestaat er geen ROOD-groep in Tilburg, maar wanneer er een actieve groep jongeren ontstaat in Tilburg, kan er in de toekomst een nieuwe ROOD-groep opgericht worden.

Maar hoe kun je als nieuw lid zelf actief worden binnen de afdeling?
Er worden ‘menu-kaarten’ uitgedeeld waarop allerlei taken staan die je bij de SP kunt doen, en iedereen vult voor zichzelf in waar zijn interesse ligt. En die interesse is er volop! Sommigen willen zoveel taken aankruisen dat ze zich hardop afvragen of dat wel reëel is…

De interesses variëren van administratieve taken, klussen, campagnes organiseren, meehelpen met wijkbezoeken, tot meedenken in werkgroepen over cultuur, welzijn, zorg, economie etc.
Erg leuk om te zien hoeveel enthousiasme er aanwezig is. Opgemerkt wordt dat het belangrijk is om rustig te beginnen met meekijken en zo vanzelf te ontdekken wat bij je past.

Ook wordt duidelijk dat iedereen het fijn vindt om samen met andere jongeren meer te weten te komen over de SP. Alleen ergens naar toe gaan, is toch een beetje spannend. Er wordt gebrainstormd over samen een raadsvergadering bezoeken, het politiek cafe Buskruit!, een scholing volgen of misschien wel met een grotere groep gaan kijken in de Tweede Kamer in Den Haag.

Eén ding is zeker, dit krijgt een vervolg!

Wil je ook in contact komen met anderen jongeren binnen de SP Tilburg? Mail dan naar: tilburg@sp.nl