Natuurlijk spelen in elke buurt.

3 oktober 2013

Natuurlijk spelen in elke buurt.

Namens de werkgroep Groene Tomaat hebben Kees van Ham en de voorzitter van de werkgroep Fráncy van Iersel deelgenomen aan het programma ‘Natuurlijk spelen in elke buurt!’

Het programma werd georganiseerd door de Brabantse GGD en IVN Brabantin samenwerking met Stichting springzaad.Locatie: De Smederij, Spoorzone in Tilburg.De opening en tevens dagvoorzitter werd gedaan door Frank Petter, burgemeester Gemeente Bergen op Zoom.

Deze bijeenkomst bood, gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties , vrijwilligers de mogelijkheid om kennis en ervaring uit te wisselen, inspiratie op te doen en anderen te inspireren. Thema’s die aan bod komen: participatie van buurtbewoners, crowdsourcing, fondsenwerving, veiligheid, aansprakelijkheid en samenwerken met gemeentelijke en maatschappelijke organisaties. Stichting Springzaadwerkt aan meer natuurrijke, avontuurlijke, speelse buitenruimte. (www.springzaad.nl)

Enkele voorbeelden van projecten die deze middag zijn gepresenteerd.

Realisatie Speelbos Jong Nederland Liessel, gepresenteerd door Jan Aarts.
De spanning van het klimmen over een boomstam….liefst over het water, of een hut in de bossen….Wie herinnert zich de modderpoel waar je als kind heerlijk in kon spelen, de waterplassen waar je midden in sprong. Een terrein wat wel wat extra speelmogelijkheden kon gebruiken. Geen moderne toestellen, maar met natuurlijke elementen, passend in de omgeving.

Een participatieproject waarbij iedereen kan meehelpen met als doel kinderen lekker buiten laten spelen in een uitdagende omgeving. Een pover terrein dat inmiddels omgetoverd is tot een uitdagend Speelbos in Liessel.

Moestuin ‘Het Groene Woud’ in Tilburg, gepresenteerd door Annemarie Brouwers
Moestuin ‘Het Groene Woud’, gelegen achter Moedercentrum De Ketting in de wijk Groenewoud, wordt onderhouden door een diverse groep van bewoners. De diversiteit in culturele achtergrond zorgt ervoor dat ieder zijn specifieke deskundigheid kan inbrengen. Buurtbewoners verbouwen er onder meer pompoenen, kruiden, bonen en kool. Een deel van de tuin is ingericht voor kinderen.De tuin is een groot succes(recentelijk verkozen is tot voorbeeldproject van Groen Dichterbij). Men wil ook op andere plekken in de wijk tuinen realiseren,waarbij verschillende doelgroepen worden betrokken in onderhoud en activiteiten.

De moestuin is een initiatief van de GGD en de Ketting. Het project Beter Groenewoud, Verrijk je Wijk en Mooi zo Goed zo.Sponsoren zijn de Rabobank, de GGD, Verrijk je Wijk en Mooi zo Goedzo.

Conclusie van deze middag
Groene speelnatuur is allang geen hobby meer van een milieubewuste wethouder of schooldirecteur, maar een trend die op steeds meer plekken zichtbaar is.
“Speelnatuur is veel meer dan spelen alleen”, daagt het kinderen uit meer en gezond te bewegen, ze leren spelenderwijs over natuur en milieu en het bevordert de biodiversiteit. Om alle kansen van speelnatuur te benutten, is het van belang om samenwerkingsverbanden aan te gaan.

De SP Tilburg zal het thema ‘groene speelnatuur’ waarschijnlijk opnemen in haar verkiezingsprogramma 2014-2018.