Debat in de raad erg succesvol geweest voor de SP

31 januari 2014

Debat in de raad erg succesvol geweest voor de SP

Afgelopen maandag is er in de gemeenteraad gesproken over de jeugdzorg. Een belangrijk dossier waar veel veranderingen voor de deur staan. Vanaf 1-1-2015 wordt de jeugdzorg niet meer door de provincie maar door de gemeente  betaald. Landelijk zijn we als SP tegen deze verandering, vooral vanwege de bezuinigingen die er bij horen.  Maar nu die keuze eenmaal is gemaakt, zetten we ons volledig in om de Jeugdzorg  in Tilburg zo goed mogelijk te regelen.

We kunnen zeggen dat het debat in de raad erg succesvol is geweest voor de SP en daarom ook voor de jeugd, hun ouders en beroepskrachten in het werkveld. Hier de punten die de SP heeft binnen gehaald :

• Meer invloed van  cliëntenraden
  • Extra aandacht voor het voorkomen van huiselijk geweld
  • Mensen die met kinderen werken bijvoorbeeld in het onderwijs, maar ook bij de sportclub worden beter geholpen om mee te werken aan het voorkomen van zorg. Bijvoorbeeld door scholing.
  • Voorkomen dat een eigen bijdrage in de zorg lijdt tot het vermijden van zorg omdat het te duur Meer samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg  en de kennis van leerkrachten gebruiken om problemen eerder op te sporen. .
  • Ieder kind kan terecht in de jeugdzorg, ook kinderen zonder documenten.

Helaas hebben we het nu nog niet voor elkaar gekregen om het sociaal investeringsfonds voor de drie grote veranderingen (naast jeugdzorg ook de veranderingen in de gezondheidszorg en in de arbeidsintegratie) voor elkaar te krijgen. In dit fonds willen we ten minste 10 miljoen euro reserveren voor de invoering en risico’s  van deze veranderingen