Betoog Algemene Beschouwingen SP

11 november 2014

Betoog Algemene Beschouwingen SP

Voorzitter:

Deze sluitende begroting is een uitwerking van het coalitieakkoord. Dat is een akkoord voor de mensen, zoals het volgens de SP hoort. Hiermee zijn we in mei gestart. Gedurende de afgelopen maanden zijn de ambities van het college onder druk komen te staan door cijfers uit Den Haag. Door met `scherper aan de wind 3`* de lucht uit de begroting te halen kunnen de gestelde ambities blijven nastreven. En dan is het belangrijk om met een solide eerste begroting te komen.

Deze begroting zet in op meedoen met de maatschappij. Van iedereen. Dus geen mensen uitsluiten of geen kansen bieden. En dat ligt voor de SP op verschillende gebieden. Op het gebied van zorg, inkomen, werk en gewoon meedoen aan de samenleving. Ik zal beginnen met zorg.

Voor de SP staat een goede zorg voorop. Zeker met alle veranderingen en bezuinigen die er aankomen. Bijvoorbeeld in de jeugdzorg. We kunnen niet alles overzien en zeker niet op het gebied van de mogelijk onvoorziene kosten. Daarom hebben we ook afgesproken in de coalitieonderhandelingen dat we daar een fonds voor instellen. Tevens is dit fonds bedoeld om vernieuwing in de drie transities mogelijk te maken.

Gebruikers van het jeugdhulpaanbod zijn tevreden over bejegening en ondersteuning. Dit staat als beleidsdoel in het regionaal beleidskader. Dit is voor de SP  een heel  belangrijk punt binnen de jeugdzorg. De SP spreekt ook een zorg uit over de ´transformatiefase` in de jeugdzorg. Er wordt gestart met een zachte landing  en de tweede helft van 2015 start de transformatiefase. We zien graag dat de raad na de invoering van de jeugdzorg op de hoogte gehouden wordt over de stand van zaken, maar ook over de inhoudelijke transformatie. Verder zal de SP ook de andere transities/transformaties scherp in de gaten houden.

Een ander punt is inkomen en soms het gebrek aan inkomen. Werk is belangrijk voor mensen en we zien dat mensen hard op zoek zijn naar werk. Dit college heeft ervoor gekozen om niemand los te laten, die op zoek is naar werk. Om samen met deze mensen te gaan kijken hoe ze zo snel mogelijk weer aan een  baan kunnen komen. Tot die tijd, als ze die baan nog niet hebben gevonden, kunnen zij hun kwaliteiten op maat inzetten in overleg met deze persoon en niet met dwang.

Voorzitter, armoede sluit uit en werkt eenzaamheid in de hand. We zien dat de gemeente Tilburg een degelijk armoedebeleid heeft, maar de SP sluit de ogen niet voor de maatschappelijke ontwikkelingen. De druk op het armoede beleid stijgt en het is steeds moeilijker de beschikbare gelden juist te verdelen. In plaats van symptoombestrijding op losse gebieden ziet de SP liever dat de wethouder komt met een integraal onderzoek naar de inzet van armoedegelden. Om zo te komen tot een afgewogen beleid en een voorstel aan de raad. Want daar zit volgens de SP de winst in.

De gemeente Tilburg is wat de SP betreft niet alleen een plaats waar we werken aan goede zorg en armoedebestrijding. Het zijn ook prettige dorpen en een stad om in te wonen te leven en te recreëren.  We vinden het daarom belangrijk dat we blijven inzetten op verduurzaming van woningen, dat scheelt ook meteen in de portemonnee. Daarnaast staat de SP voor groen in de gemeente en een goed fietsersklimaat wat ook de gezondheid van iedereen ten goede komt.

Tilburg is ook de plaats waar de mensen, samen met de gemeente, initiatieven kunnen ontplooien en waarmaken. En waar de gemeente dicht bij de mensen staat. Dus in de wijken. Maar ook als de mensen kwetsbaar zijn en het zonder onze hulp niet redden. Tilburg is voor mij een stad waar we samen met elkaar optrekken. Onze bewoners, onze bedrijven, onze ambtenaren en wijzelf als politiek en bestuur.

Voorzitter,  Het I criterium is ons een doorn in het oog. Tevens willen wij hier ook nogmaals een uitspraak over gereguleerde wietteelt. Wij willen een duidelijk signaal van de politiek en onze burgemeester, en dat is niet een post/it op het bureau van minister Opstelten. Zodat het gedrocht van de illegale achterdeur voor eens en altijd opgelost gaat worden.

Ik ga afsluiten. Deze begroting is een directe vertaling van het coalitieakkoord. Met daarbij een duidelijke SP inbreng. Dus ik ben een trots man. En ik weet zeker dat ondanks de moeilijke tijden waarin we leven, Tilburg volgende jaar  een stukje mooier en socialer is geworden.

(* scherper aan de wind 3 is de naam voor strakker begroten. Het komt vaak voor dat er aan het einde van het jaar overschotten zijn binnen budgetten. Hier is nu extra goed naar gekeken en deze budgetten zijn strakker geraamd. Ook is er met een meer realistische omslagrente gerekend. Hierdoor is er geld vrij gekomen om de plannen uit ons coalitieakkoord te kunnen realiseren)