De Tilburgse gemeenteraad van 3 november

7 november 2014

De Tilburgse gemeenteraad van 3 november

Op deze plaats zal de fractie kort verslag doen van de laatste raadsvergadering. 3 November stond er weer een raadsvergadering op het programma. Onder deze link kunt u terug lezen en horen wat er precies is besproken.

Voor de SP springen er een paar dingen uit. Om te beginnen behaalde SP-raadslid Nicolle van Hoof een grote meerderheid voor haar motie m.b.t. de signalerende functie van de thuishulpen. Deze is te vinden onder deze link.
Verder zorgde de verbouwing van 013 voor wat discussie. De SP verdedigde het standpunt dat de verbouwing noodzakelijk is gezien het belang van 013 voor de stad Tilburg, zowel op het gebied van de citymarketing als voor het culturele klimaat in de stad zelf. Wel benadrukte de SP het belang van talentontwikkeling en de rol van 013 hierin. Een grote meerderheid van de raad stemde in met het geld voor de verbouwing.

Ten slotte kwam de motie van wantrouwen aan het adres van burgemeester Noordanus aan de orde. De SP is van mening dat het moeilijk is om het rapport van de onderzoekscommissie één op één te vertalen naar het functioneren van de burgemeester. Na overleg met verschillende betrokkenen zijn we gekomen tot het standpunt dat de motie voor onze fractie te vroeg kwam. De Tweede Kamer is als opdrachtgever van het onderzoek zelf nog niet eens aan het woord geweest. Verder, en belangrijker nog, inhoudelijk konden we geen rechtvaardiging vinden voor de "valsheid in geschrifte" die de reden van de motie was. De SP wil niet op de stoel van de rechter gaan zitten en heeft de motie dan ook niet gesteund. Uiteindelijk zijn er slechts 7 stemmen van de 42 voor deze motie geweest.

Wilt u zelf een keer een raadsvergadering bijwonen? Neem dan contact op met tilburg@sp.nl en u kunt een keer met een ervaren SP-raadslid meelopen.