Motie SP: signalerende functie hulp aan huis vanaf 2016 terug in Tilburg

3 november 2014

Motie SP: signalerende functie hulp aan huis vanaf 2016 terug in Tilburg

Tijdens de behandeling van de WMO in de raadsvergadering van 3 november is een motie van de SP aangenomen die ervoor zorgt dat huishoudelijke hulpen weer een signalerende functie krijgen in de nieuwe aanbesteding voor 2016. De motie werd gesteund door alle partijen behalve de VVD.

De SP heeft sinds de afschaffing van de signalerende functie in 2013 steeds gezegd dat dit tot grote problemen zou leiden.

Dit is ook gebleken. Nicolle van Hoof, raadslid SP: "Thuishulpen mogen nu alleen nog maar schoonmaken en als ze problemen zien bij cliënten thuis, kunnen hiermee bij niemand terecht." Dit terwijl juist deze thuishulpen door hun verzorgende achtergrond heel goed in staat zijn om problemen te signaleren en dit terug te koppelen naar de frontlijnteams ( 'Tilburgse toegang'). Hierdoor kan tijdig worden ingegrepen en kunnen onnodige gezondheidsrisico's worden voorkomen. Daarnaast heeft de wethouder toegezegd de klachten over de huidige situatie nader te onderzoeken.