Standpunt SP over stadscampus en verhuizing Bibliotheek

8 december 2014

Standpunt SP over stadscampus en verhuizing Bibliotheek

In het verkiezingsprogramma was de SP heel duidelijk: de bibliotheek gaat niet verhuizen naar de Spoorzone. Hoe kan het dan dat op dit moment de SP meegaat in het standpunt om dit alsnog te laten plaatsvinden.

Het antwoord is heel simpel: in een coalitie haal je punten binnen en moet je punten toegeven. De SP heeft het sociale fonds van ten minste 10 miljoen voor het opvangen van de gevolgen van de 3 transities binnengehaald. Tevens is ook het verduurzamen van de wijken en buurten en de inspraak van bewoners als punt gescoord. De SP heeft daarmee het verhuizen van de bibliotheek toegegeven, maar wel onder voorwaarden. Deze voorwaarden zijn dat er genoeg bedrijven zich ook in de Stadscampus vestigen om het geheel levensvatbaar te maken. Hieraan stellen wij onze eisen, en die gaan verder dan alleen de intentie verklaringen die er nu liggen. Daarom zullen we bij de behandeling van dit raadsvoorstel in de raad op 15 december ook met een amendement komen waarin een hardere garantie wordt gevraagd. Overigens zijn er ook punten waar we als SP wel blij mee zijn in deze ontwikkeling, en dat is dat naast de bibliotheek ook een paar culturele instellingen zich in de Loc Hal zullen vestigen. Meer cultuur in de Spoorzone in het belang van de leefbaarheid ook 's avonds, was van begin af aan een wens van de SP maar werd gaandeweg het proces, uit de Spoorzone geschrapt. Nu keert dat voor een stukje toch terug. Tot slot heeft de SP nog een keer aandacht gevraagd voor de architectuur en de relatie tot De Stijl, die zijn bakermat heeft in deze Spoorzone.