Gemeente Tilburg 'dementievriendelijk' dankzij motie SP

2 februari 2015

Gemeente Tilburg 'dementievriendelijk' dankzij motie SP

De gemeente Tilburg tekent binnenkort een intentieverklaring met de PG-raad om Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout dementievriendelijk te maken.

Wethouder Hans Kokke zei dit afgelopen maandag in de raadscommissie sociale stijging. Dit is de uitkomst van een motie van de SP waarin hiervoor aandacht werd gevraagd.

Dementievriendelijke gemeente is een initiatief van de Programmaraad Zorgvernieuwing Psychogeriatrie Noord-Brabant (PG-raad). In een dementievriendelijke gemeenschap (DVG) kunnen mensen met dementie zo lang mogelijk meedoen in de samenleving. Verschillende partijen, zoals de gemeente, welzijnsorganisaties en ondernemers, werken dan samen om een gunstige omgeving te creëren waarin ook voor mensen die leven met dementie een plaats is.

Indiener van de motie, Nicolle van Hoof, raadslid SP Tilburg zegt hierover: “Dit is goed nieuws voor mensen met dementie en hun mantelzorgers in onze gemeente. Het aantal mensen in onze stad met dementie neemt helaas nog steeds toe en 70% van deze mensen woont thuis. Het leven met deze ziekte is al moeilijk genoeg. We moeten deze doelgroep dan ook optimaal ondersteunen om zo lang mogelijk veilig en zelfstandig in de eigen leefomgeving te kunnen blijven wonen.”