SP Tilburg sluit zich aan bij Red de Zorg comité Tilburg

5 augustus 2015

SP Tilburg sluit zich aan bij Red de Zorg comité Tilburg

De afgelopen jaren hebben we als SP samen met de FNV veel actie gevoerd om de ontslagen in de thuiszorg tegen te houden. Maar de bezuinigingen in de zorg zijn doorgegaan, de gevolgen worden steeds zichtbaarder en dit moet nu stoppen!

Lees hieronder, in de oproep van de FNV, waarom het weer tijd is om in actie te komen:

De afgelopen periode ondertekenden meer dan 700.000 mensen de Volkspetitie van de FNV en het CNV en riepen daarmee de staatssecretaris op om in te grijpen en te stoppen met bezuinigen op de zorg. De staatssecretaris stelde het aantal handtekeningen indrukwekkend te vinden en verklaarde zich bereid om met de vakbonden in gesprek te gaan. Wij willen vóór Prinsjesdag 2015 (15 september a.s.) concrete oplossingen van Van Rijn op de vijf eisen die we in de petitie stellen. Liggen er geen concrete oplossingen? Dan gaan we 12 september massaal naar Amsterdam. Daarom gebruiken we deze zomer om ons voor te bereiden, zodat we in september klaar staan als de politiek nog steeds niet luistert.

In Tilburg is de eerste Red de Zorg bijeenkomst inmiddels geweest en is er ook in Tilburg een Red de Zorg comité opgericht , een van de meer dan 50 comités in Nederland. Naast grote organisaties als KBO Brabant en Landelijk overlegorgaan cliëntenraden hebben ook Tilburgse organisaties als Broodnodig van Pater Poels, Stichting Raakveld creatieve werkplaats van Zjef Naaijkens en het Duvelhok hebben inmiddels steun betuigd aan Red de Zorg. Vanwege vakantie zijn veel mensen niet in de gelegenheid geweest de bijeenkomst bij te wonen. We organiseren dan ook een tweede bijeenkomst in Tilburg waar u van harte welkom bent. Ook mensen die niet werkzaam zijn in de zorg of lid zijn van de FNV zijn welkom.

Achtergrond
Op 1 januari zijn de nieuwe zorgwetten van kracht. Met de invoering van de nieuwe zorgwetten wordt er 3 miljard bezuinigd op de zorg. De kwaliteit van zorg lijdt hieronder. Kwetsbare ouderen, gehandicapten en psychiatrische patiënten verliezen hierdoor zorg en veelal ook hun recht op verblijf in een instelling. Tegelijkertijd wordt er op de zorg thuis voor al deze mensen ook drastisch bezuinigd. Door de bezuinigingen zijn al meer dan 60.000 zorgmedewerkers hun baan verloren en de verwachting is dat dit zal oplopen tot 100.000 de komende jaren

Met de Volkspetitie hebben we de volgende vijf eisen gesteld:

1.  Geen bezuinigingen op de zorg en ondersteuning thuis;
2.  Geld voor zorg moet aan zorg worden besteed, we stellen paal en perk aan winsten, bureaucratie en topbeloningen;
3.  Een norm voor voldoende personele bezetting in een zorginstelling, zodat cliënten altijd de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben;
4.  Werken in de zorg is een vak. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn van enorme waarde, maar kunnen nooit professioneel zorgpersoneel vervangen;
5.  Echte banen in de zorg. Van een baan in de zorg moet je zelfstandig kunnen leven. We willen geen gedwongen zelfstandige zonder rechten zijn of verplicht worden loon in te leveren.

Graag nodig ik u uit voor de Regionale Bijeenkomst Red de Zorg:

13 augustus, 19.30 , Boerke Mutsaers, Vijverlaan 2 in Tilburg

Meld je aan door een mailtje terug te sturen naar Matthijs van Lisdonk, FNV: mvanlisdonk@abvakabo.nl

Daarnaast gaan we komende zaterdag 8 augustus op de heuvel handtekeningen ophalen voor de volkspetitie en mensen op te roepen om 12 september met ons mee te gaan. Wil je helpen? Graag!

Stuur dan even een mail naar Nicolle van Hoof: nicolle@sptilburg.nl

We verzamelen om 11 u bij café 't elfde gebod.