SP voor samenwerking en verbinding in wijken en dorpen

12 november 2015

SP voor samenwerking en verbinding in wijken en dorpen

Samenwerking en vindbaarheid in de zorg is een belangrijk SP punt. Dat bleek tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Tilburg. De partij diende een motie in om meer verbinding te krijgen tussen de hulpverlening vanuit de toegangsteams en de sociale basis in de wijken, die een ruime meerderheid haalde.

‘Hoe kan een imam een gezin met een hulpvraag de juiste weg wijzen richting het toegangsteam in de wijk?’ Dit is volgens Nicolle van Hoof, raadslid SP, precies waar het om gaat.

De toegangsteams werken wijkgebonden, maar vinden volgens de SP nog onvoldoende aansluiting met de sociale basis in diezelfde wijken. Met de sociale basis wordt gedoeld op oa. (sport-, cultuur-, ouderen-) verenigingen, scholen, vrijwilligers, Contour de Twern, kerken en moskeeën. De partijen die actief zijn in de wijken signaleren regelmatig hulpvragen van bewoners uit de stad, maar weten volgens de SP niet goed waarnaar ze bewoners kunnen verwijzen voor hulp. Raadslid Nicolle van Hoof: “De toegangsteams en de sociale basis moeten elkaar snel en laagdrempelig weten te bereiken, hierdoor kunnen we bewoners nóg beter helpen in hun eigen leefomgeving”.

De motie roept het college op in gesprek te gaan met de toegangsteams en partijen binnen de sociale basis en de bevindingen en acties die hieruit volgen terug te koppelen naar de gemeenteraad op de 2e dag van de verantwoording in mei 2016.