Lucht moet gezonder

16 januari 2017

Lucht moet gezonder

De luchtkwaliteit in Nederland behoort tot de slechtste van Europa. In Tilburg is dit niet anders. Navraag door de Tilburgse SP leert dat longartsen van de Tilburgse ziekenhuizen al vele jaren constateren dat het aantal patiënten in Tilburg ver boven het landelijk gemiddelde ligt. SP Tilburg dient maandag 16 januari een initiatiefvoorstel in dat het college oproept structureel werk te gaan maken van het verbeteren van de Tilburgse luchtkwaliteit.

Vervuilde lucht veroorzaakt beroertes, longkanker, COPD, astma, hartaanvallen, groeivertragingen en afnemende hersenontwikkeling bij jonge kinderen. Al meer dan 1 miljoen mensen in Nederland hebben last van chronische longziekten en er komen jaarlijks 34.000 patiënten bij.

Toch voldoet de Tilburgse luchtkwaliteit aan de Europese norm van 40 microgram rommel per m3 lucht. De Wereldgezondheidsraad (WHO) weet wel beter, die norm deugt niet.

Metingen ten aanzien van de concentraties fijnstof (PM10) en stikstofdioxide geven aanleiding om aan te nemen dat de jaargemiddelde grenswaarde in relatie tot de normen van de WHO in Tilburg structureel worden overschreden. SP Tilburg vindt dit onacceptabel.

SP Raadslid Kees van Ham: “Dit is een oproep om beter te gaan meten, verder te kijken dan enkel vervuilende auto’s, om vanaf nu écht planmatig aan de slag te gaan met luchtkwaliteit. Een oproep om veel krachtiger werk te maken van een schonere lucht in ons fijne Tilburg,  zodat Tilburg écht de ‘schôônste stad van ’t laand’ wordt.”

Maandag 16 januari brengt SP Tilburg samen met coalitie- en oppositiepartijen een pleidooi voor gezondere lucht in  Tilburg onder de aandacht.