SP: We gaan het samen doen.

22 februari 2017

SP: We gaan het samen doen.

Afgelopen maandag stond de huisvesting van het RIBW in ‘t Zand op de agenda van de commissie Sociale Stijging. Dit naar aanleiding van de plotselinge aankondiging van het RIBW om een woning voor verslaafde psychiatrische patiënten te vestigen op de Schiphollaan, naast een basisschool. Wethouder Kokke is meteen in gesprek gegaan met het RIBW en heeft ervoor gezorgd dat de opvang voor verslaafden niet op deze plek komt. Tevens is besloten om samen met de buurt, school en wijkraad te gaan kijken welke groep van het RIBW hier wel een plek kan vinden. Dit werd verteld tijdens een informatiebijeenkomst een week voor de commissievergadering.

De schooldirecteur van de basisschool, die kwam inspreken, was duidelijk in haar boodschap. Geen woning naast haar school, los van de bewoners van het pand. De SP-fractie wilde deze conclusie nog niet trekken. Fractievoorzitster Fráncy van Iersel: ”Ik begrijp dat de directeur dit inbrengt, maar voor de SP is dit nog geen uitgemaakte zaak. Er kan nog bezwaar gemaakt worden tegen deze vergunning en ik ben zeer benieuwd naar uitkomsten van de gesprekken tussen RIBW, buurtraad, buurt en de school. Ik heb daar goede hoop op. Maar laat ik duidelijk zijn dat dit de volgende keer niet meer kan gebeuren. Dit heb ik ook tegen onze wethouder gezegd en hij gaf me daarin gelijk. Want wij willen dat de mensen op tijd in de buurt op de hoogte gebracht worden en samen met elkaar kijken hoe we kwetsbare Tilburgers een plek in onze stad en dorpen kunnen geven. De SP staat voor een stad voor alle mensen.”

Een meerderheid van de commissie volgde wethouder Kokke en wacht eerst af of de bezwaren gegrond worden verklaard, maar is ook zeer benieuwd wat de gesprekken zullen gaan brengen en willen hiervan op de hoogte gebracht worden.