Tilburg kiest voor toegankelijkheid voor iedereen

9 november 2017

Tilburg kiest voor toegankelijkheid voor iedereen

Foto: SP

Tijdens de begrotingsbehandeling in Tilburg heeft de gemeenteraad brede steun uitgesproken voor investeringen in een toegankelijker Tilburg voor iedereen. Het initiatief voor een motie en amendement hierover kwam van Nicolle van Hoof van SP Tilburg. Zij vraagt al jarenlang aandacht voor mensen met een beperking die vele gebouwen in de stad niet kunnen betreden.

Dit betekent een investering van 300.000 euro om de meeste prangende toegankelijkheidsproblemen bij openbare gebouwen en ruimte om te lossen in 2018, oftewel een toegankelijkheidsimpuls. De raad stemde unaniem met dit voorstel in. Komend jaar vindt namelijk een inventarisatie van deze problemen in gemeentelijke gebouwen en openbare ruimte plaats. Deze kunnen nu direct opgelost worden.

Daarnaast gaat het college naar aanleiding van de motie onderzoeken met de initiatiefgroep 'Tilburg voor iedereen' hoe ondernemers in de stad (winkels, horeca etc) gestimuleerd kunnen worden hun toegankelijkheid te vergroten. Dit is namelijk verplicht sinds de ratificering van het VN verdrag voor mensen met een beperking (juli 2016). Nu is even winkelen of een kop koffie doen in de stad nog een grote uitdaging voor iedereen die rolstoelafhankelijk is. Binnenkomen is meestal al niet haalbaar, laat staan een toiletbezoek. Dit moet verleden tijd worden. Wethouder Hans Kokke nam deze motie direct over.

Nicolle van Hoof:  "Na jarenlang aandacht vragen voor dit onderwerp, ben ik trots dat we in Tilburg grote stappen zetten richting een toegankelijk Tilburg voor iedereen. Toegankelijkheid moet namelijk de norm zijn, niet de uitzondering! In 2018 zal dit nu zichtbaar worden voor iedereen."

Foto: SP