Schoonmaakactie SP Tilburg: Opgeruimd staat netjes!

19 december 2017

Schoonmaakactie SP Tilburg: Opgeruimd staat netjes!

Foto: SP

Enige tijd geleden maakten enkele van onze leden, onder leiding van Jacoub, een wijkbezoek aan de Kruidenbuurt, om daar  in gesprek te gaan met de bewoners. Een steeds terugkerende ergernis in deze wijk was het zwerfvuil. Daarom leek het Jacoub en Miguel, in navolging van SP-raadslid en activist binnen de Groene Tomaat Kees van Ham, een leuk idee om eens letterlijk de handen uit de mouwen te steken en dit probleem aan te pakken.

Zaterdag 15 december om 12.00 uur verzamelden Miguel, Jacoub, Jan, Gerrit, Petrie en Silvie zich op het Paletplein. Gewapend met grijper en vuilniszak gingen we het afval te lijf.

De actie bleek een succes. Moesten we voorheen zelf op de mensen afstappen, nu kwamen de mensen naar ons toe, wat af en toe resulteerde in interessante gesprekken. We werden overladen met positieve reacties, schouderklopjes, bedankjes, complimenten en vooral zeer veel vriendelijke gezichten. “Kijk, zo moet dat nou”, zei een moeder tegen haar dochtertje. Een meneer in een auto claxoneerde en stak zijn duim op naar ons. “Gullie zèèt goed béézig!” riep een ouder echtpaar ons toe. En ook de chocoladebruine labrador die ons kwispelend tegemoet trad, vond het volgens mij allemaal prima. Helaas hoeven we niet op zijn stem te rekenen, daar honden nog steeds geen stemrecht hebben.

Op deze manier hopen we als SP een beetje “goodwill” te kweken bij mensen die nog niet weten waarop ze gaan stemmen in maart 2018. We doen dit echter niet enkel in aanloop naar de verkiezingen, maar willen proberen onze acties consequent voort te zetten, ook na maart. Wij geloven in burgerparticipatie en goed voorbeeld doet nu eenmaal goed volgen. Al is het misschien in het begin slechts een enkeling, zo’n bewustwordingsproces heeft veel tijd nodig.

Nog een extra woordje van dank aan Diamantgroep Tilburg, die onmiddellijk en geheel belangenloos materiaal ter beschikking stelde. Keurig netjes, op de afgesproken tijd, kwamen zij na afloop het geleende materiaal en het verzamelde vuil op het Palletplein weer ophalen. Ook een bedankje aan de zeer vriendelijke mevrouw van Snackbar Palletplein, waar we naar afloop koffie gingen halen. Zij gaf ons 10% korting omdat ze volledig achter onze actie stond.

Spreekt dit verhaal je aan en lijkt het je leuk om een keer mee te gaan, meld je dan aan bij tilburg@sp.nl. En wil je je niet vastleggen, maar gewoon eens spontaan bij ons aansluiten, houd dan de website in de gaten, waarin we de data en afspreekplaatsen bekend maken. Je bent van harte welkom.

"It's a dirty job, but somebody has to do it!", aldus Silvie van den Brand