Lijsttrekker Helma Oostelbos spreekt tijdens Buskruit! vol enthousiasme over de plannen van de SP

21 februari 2018

Foto: SP

Ook tijdens de gemeenteraadsverkiezingen is er een editie van Buskruit! georganiseerd. Deze 41e editie heeft de SP samen met de PvdA georganiseerd. Lijsttrekker Helma Oostelbos vertelde over de plannen van de SP en ging hierover in debat met de lijsttrekker van de PvdA

Na een muzikale inleiding was de sleepwet het eerste onderwerp van discussie. Op 21 maart kan er ook gestemd worden voor het referendum over de sleepwet. Maar dit vraagstuk gaat vooral over democratie, omdat het kabinet al heeft aangegeven dat deze wet er hoe dan ook zal komen, ongeacht de uitslag van het referendum.

De avond werd na een korte pauze vervolgd met onze eigen lijsttrekker Helma Oostelbos en de lijsttrekker van de PvdA Yusuf Celik.

Helma: "In de komende vier jaar willen wij doorgaan met het schuldenoffensief om armoede in Tilburg te bestrijden. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat zorg dichtbij de mensen georganiseerd wordt, het liefst in de eigen wijk. Ook willen we verder verduurzamen door de luchtkwaliteit te verbeteren, een autoluwe stad en meer zonnepanelen."

Verder vertelde Helma over de visie van de SP ten aanzien van het ophalen van afval, de nadelen van te veel hoogbouw in Tilburg. Ook de voordelen van schoolzwemmen, om er voor te zorgen dat er maatwerk moet komen. Zo kunnen alle kinderen in waterland Nederland een zwemdiploma krijgen.

Ook het raadgevend referendum kwam ter sprake en Helma zei hierover: 'Hadden we maar een referendum gehouden over de parkeergarage die nu 8,4 miljoen kost, terwijl we juist moeten toewerken naar een autoluwe binnenstad.'

Veel andere onderwerpen kwamen langs, waaronder de meedoenregeling en de collectieve zorgverzekering, wat is gerealiseerd met een coalitie met de SP.

Al met al wil de SP zoveel mogelijk mensen betrekken om met elkaar de stad te helpen om zo de tweedeling écht aan te pakken!