De man van €8,4 miljoen

17 maart 2018

De man van €8,4 miljoen

“Dit is het meest ongeloofwaardige voorstel dat ik in 8 jaar gezien heb”.

“Gemeente Tilburg laat zich door Wereldhave gebruiken als pinautomaat.”

“8,4 miljoen om bij te leggen en die oude parkeergarage te kopen. Wereldhave denkt dat alles hier maar kan, dat we gekke Henkie zijn of zo.”

“Wereldhave bepaalt, en Tilburg betaalt.”

LST-voorman Hans Smolders sprak recent op 15 januari stoere woorden over het plan van gemeente Tilburg om parkeergarage Emmapassage te kopen. 8,4 miljoen euro aan vastgoedgigant Wereldhave betalen, terwijl de parkeerafdeling van gemeente Tilburg aangaf dat ze de parkeergarage helemaal niet nodig hadden. Gemeente Tilburg had immers een lopend huurcontract voor de bestaande parkeerplekken, en dat beviel prima. Met de koop van de parkeergarage kwamen er nota bene niet eens extra parkeerplekken bij. Waarom wilde CDA-wethouder de Ridder dan toch een onnodige en dure parkeergarage kopen? ‘Zijn’ multinational Wereldhave (een multinational met meer dan €100 miljoen winst per jaar!) had gedreigd de geldkraan voor verdere investeringen in de binnenstad dicht te draaien. En met de verkiezingen voor de deur zou dat gezichtsverlies betekenen voor de Ridder.

Deze regelrechte chantage was voor veel politieke partijen reden om over elkaar heen te buitelen, om scherpe kritiek te uiten. Vooral Hans Smolders van de LST liet zich gelden. Smolders: “Dit voorstel behoort tot de meest ongeloofwaardige die ik de afgelopen 8 jaar heb gezien. 8,4 miljoen om hier bij te leggen en die oude parkeergarage te kopen. Het kan eigenlijk helemaal niet, met je gezonde verstand. Het is allemaal zo ongeloofwaardig en tegenstrijdig wat in dit voorstel staat. Gemeente Tilburg laat zich door Wereldhave gebruiken als pinautomaat. We worden continue voor de gek gehouden. Wereldhave denkt dat alles hier maar kan, dat we gekke Henkie zijn of zo. Dit kan gewoon niet. Wereldhave bepaalt, en B&W betaalt. En we slikken het maar als zoete koek”.

Hoe anders kan de wereld eruit zien, drie weken later. Op 5 februari stemde Smolders in met de aankoop van parkeergarage Emmapassage voor €8,4 miljoen. En niet zomaar een stem, het was de doorslaggevende stem om dit dure plan goed te keuren, de parkeergarage te kopen, en het gezicht van wethouder de Ridder te redden. “Een goed zakelijk voorstel”, sprak Smolders opeens. Wat was er in drie weken zo drastisch veranderd?

Hans Smolders wil graag wethouder worden. Héél graag zelfs. En daar moet je wat voor over hebben. In dit geval €8,4 miljoen belastinggeld. De man die altijd de mond vol heeft van ‘de geloofwaardigheid van de politiek’, politici die ‘pluchegeil’ zijn, of zichzelf beschrijft als enige ‘waakhond’ tegen financiële verkwisting in de gemeenteraad, is zelf het grote voorbeeld van een draaiende, ongeloofwaardige politicus die de achterkamertjes omarmt.

De SP is altijd heel duidelijk geweest. In een coalitie of niet, we stemmen tegen slechte plannen. Tegen dure prestigeprojecten of onnodige geldverkwisting. Wringt dat wel eens als je in een coalitie zit? Zeker, maar de SP kan de kiezer recht in de ogen aankijken.

Stem 21 maart op een partij die wel principes heeft!