Voor menswaardige zorg

16 maart 2018

Voor menswaardige zorg

De afgelopen periode heeft de rijksoverheid veel taken bij de gemeente belegd zonder daarbij voldoende geld te geven. In veel gemeenten heeft dit rampzalige gevolgen gehad. In Tilburg zorgde de SP ervoor dat niemand thuiszorg heeft verloren! Lijsttrekker Helma Oostelbos: “De belangrijke signaalfunctie van de thuiszorg is gebleven. Daar zijn we trots op.”

Foto: SP

Oostelbos:”Ook hebben we een start gemaakt om mantelzorgers beter te ondersteunen. En is er op ons initiatief geld vrijgemaakt om de toegankelijkheid van onze stad voor mensen met een beperking te verbeteren.”

Het werk is wat Oostelbos betreft dus pas net begonnen. Concurrentie in de zorg of wachtlijsten in de jeugdzorg zijn haar een doorn in het oog. “Geld voor zorg moet naar zorg. Niet naar bureaucratie en marktwerking. Dat is beter voor mensen die hulp nodig hebben, maar ook voor mensen die in de (jeugd)zorg werken,” zegt Oostelbos. “Kleinschalige zorg dichtbij huis met vaste contracten voor zorgverleners. Met wijkteams die fysiek in alle wijken van Tilburg aanwezig zijn. Dat is wat er nodig is. Daar strijdt mijn partij voor. Ik streef daarnaast naar een zo goedkoop mogelijke, collectieve zorgverzekering. Die is er al voor mensen met een smalle beurs, maar waarom zou die niet voor iedereen kunnen gelden? Zorg nodig hebben is geen keuze, maar een noodzaak.”

De SP door om de zorg en jeugdzorg nog beter te maken: geen wachtlijsten, marktwerking, bureaucratie en meer preventie. Kijk voor meer programmapunten en onze kandidaten op onze verkiezingspagina: https://tilburg.sp.nl/verkiezingen-2018