Expertisecentrum Feniks nog steeds hard nodig

18 mei 2019

Expertisecentrum Feniks nog steeds hard nodig

De discussie in Nederland gaat vaak over het aantal vrouwen aan de top, 'het glazen plafond'. Wat de SP betreft willen wij het juist hebben over die werkende en niet werkende vrouwen die gelijke kansen, gelijke rechten en zeker ook gelijke beloning verdienen. Het expertisecentrum van Feniks speelt hierbij een belangrijke rol. Zij voorzien het gemeentebestuur van adviezen vanuit hun enorme kennis op dit gebied, zoals onlangs weer de adviezen mbt veilige stad en stop straatintimidatie.

Een van de speerpunten van Feniks is de ondersteuning naar economische zelfstandigheid van kwetsbare vrouwen die door scheiding of een geïsoleerde thuissituatie dat zelf niet meer kunnen. Slechts een op de vier laagopgeleide vrouwen is economisch zelfstandig! Juist de emancipatie van deze (kwetsbare) vrouwen kan een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale stijging van deze vrouwen EN van hun kinderen. Bij armoede zie je vaak dat het van ouder op kind wordt doorgegeven. Een goed voorbeeld, waarbij de moeder kansen krijgt op goede zelfontplooiing, doet goed volgen. Waarbij Feniks zegt: "een kind heeft pas een toekomst als de moeder er ook een heeft." Daarnaast geldt meedoen vergroot je wereld en voorkomt eenzaamheid.

Dus wat de SP betreft; gelijke kansen, gelijke rechten, gelijke beloning en ondersteuning voor vrouwen die de stap willen zetten naar economische zelfstandigheid.