Stop de verdozing bij Wijkevoort, kies voor groen!

17 juni 2020

Stop de verdozing bij Wijkevoort, kies voor groen!

Foto: SP Tilburg / SP Tilburg

Het college van de gemeente Tilburg wil het landschapsterrein Wijkevoort, dat ligt bij de Reeshof gaan inrichten voor een logistiek industrie terrein.

Groen moet wijken voor een industrieterrein met logistieke dozen!

Tilburg is samen met Waalwijk al logistieke hotspot nummer 1 in Nederland. Genoeg is genoeg vinden wij als SP. Maar ook de partijen PvdA, 50 plus en Ons Tilburg. Vandaar dat wij gezamenlijk met de Stichting Reeshof aan Zet een poster hebben gemaakt, die u deze week aantreft in het Stadsnieuws. Wij verzoeken u de poster goed zichtbaar voor uw raam te hangen en familie en vrienden te vragen hetzelfde te doen.

De reden van ons protest is dat dit nieuwe logistieke industrieterrein, geen enkele bijdrage levert aan onze gemeente.

• Er gaat veel groen verloren.
• De bedrijven die zich daar zullen vestigen zoals bijvoorbeeld een Bol.com dragen niets bij aan de economie van onze stad.
• De banen, die er komen, worden vooral gedaan door arbeidsmigranten. Die vaak leven in slechte omstandigheden en niet altijd netjes betaald worden.
• Er komen grote gebouwen. Enorme dozen, die veel ruimte innemen en waar maar weinig mensen werken.
• Het wordt een terrein waar flinke vervuilende bedrijven kunnen komen nl. milieucategorie 4.2.
• Er zal een forse toename zijn van het vrachtverkeer in de Reeshof.
• Daardoor ook een forse toename van luchtvervuiling en geluidsoverlast.
• Tilburg was vorig jaar in de zomer het warmste plekje in Europa! We hebben geen behoefte aan gebouwen, maar aan groen. Want groen zorgt voor frisse lucht en minder warmte.
• Veel kosten voor de inwoners van onze stad en veel opbrengsten voor de investeerders in deze dozen en de uitzendbureaus voor arbeidsmigranten.

Vandaar onze oproep:
Laat zien dat we niet nog een industrieterrein willen voor Tilburg, laat zien dat we de bewoners in de Reeshof steunen en hang de poster uit het Stadsnieuws voor het raam!