0 % huurverhoging! Dat blijft onze inzet.

13 oktober 2020

0 % huurverhoging! Dat blijft onze inzet.

Foto: SP Tilburg / SP Tilburg

Afgelopen zaterdag 10 oktober was de SP Tilburg weer in het centrum van Tilburg aanwezig. Om deze keer aandacht te vragen voor de “0% huurverhoging”. De SP wil dat de huren voor de mensen niet stijgen, want mensen hebben recht op een goede woning voor een goede prijs en als de huren blijven stijgen is het voor niemand meer te betalen. Tijdens deze actie werd mensen gevraagd om hun huurverhoging op te schrijven en daarbij te vermelden wat ze anders met dit geld hadden kunnen doen. Veel mensen waren bereid om dit te vertellen.
Wilton Sluiters, bestuurslid SP Tilburg, vertelt hierover: “Ik ben best wel geschrokken hoeveel de huren de omhoog zijn gegaan en welk geld mensen hierdoor minder te besteden hebben. We spraken net een vrouw die echt fors omhoog is gegaan met haar particuliere huur. Ze was ZZP’er en kon ook geen huis kopen. Want doordat ze ZZP’er was, kreeg ze geen hypotheek. Deze mevrouw had ook kinderen en vertelde dat ze door deze forse huurverhoging minder kon geven aan haar kinderen en dat deed misschien nog wel het meeste pijn bij haar. “

“We moeten stoppen met deze huurverhoging en ervoor zorgen dat er echt weer volkshuisvesting komt. Waar iedere mens gewoon kan wonen in een goed huis voor een redelijke prijs. Want deze huurverhoging treft ook de mensen, die huren van de woningbouwverenigingen. En 10 of 20 euro per maand lijkt niet veel, maar voor sommige mensen betekent dat minder boodschappen per week kunnen doen. En dus minder eten.” , zegt Helma Oostelbos.

Helma krijgt bijval voor haar verhaal van een iemand, die weliswaar een koophuis heeft, maar wel deze actie steunt. Zij vertelt: “Ik steun deze actie zeker. Want het is toch van de zotte dat mensen, die het al minder hebben, nu ook weer meer moeten gaan betalen voor hun huur, terwijl de hypotheekrente juist daalt voor de mensen die een koopwoning hebben. Dit kan en mag niet in een rijk land als Nederland. “

Het was een geslaagde actie en we zullen de komende tijd aanwezig zijn in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout. Natuurlijk met inachtneming van de regels van het RIVM rondom Covid 19.