SP Tilburg steunt de stakers

6 februari 2023

SP Tilburg steunt de stakers

Foto: SP Tilburg / SP Tilburg

Het personeel van het streekvervoer verdient een betere cao. Als SP Tilburg staan wij achter de staking en daarom zijn SP-leden vandaag in alle vroegte bij de stakers langs geweest om hen een hart onder de riem te steken en te voorzien van koffie.

In gesprek met de actievoerders wordt al snel duidelijk dat de staking bittere noodzaak is. Het loon van de chauffeurs blijft al jaren achter. Dat niet alleen, de werkgevers willen meer lange diensten. Van verschillende mensen hoorden we dat er nu al diensten gemaakt worden van 11:00 tot 20:00, met twee keer een kwartier pauze, om te kunnen plassen en te eten. Zo is het dus om een 'cruciaal beroep' te hebben.

Sooi van Weegberg is al 38 jaar buschauffeur. Hij vertelt ons dat de staking niet alleen gaat om de arbeidsvoorwaarden. "Onze werkgevers hebben in de afgelopen jaren flink afgeschaald. We rijden nu al 25% minder diensten dan dat we voor 2020 deden. Dat is ook 1 van de redenen dat we staken. Wij werken niet alleen voor de aandeelhouders, wij werken voor de passagiers."

Maar die passagiers merken daar vandaag niet veel van. Zij hebben deze week toch last van deze acties?

Sooi: "We hebben het een paar weken geleden bekend gemaakt. Ik vind het vervelend voor de passagiers, zeker voor degenen die van de bus afhankelijk zijn. Hopelijk begrijpen mensen dat als wij dit soort dingen niet doen, er over 5 jaar alleen nog lijnen rijden die geld opleveren. Dan rijden er misschien helemaal geen bussen meer op wat wij 'slappen lijnen' noemen. En al helemaal niet tijdens de rustige uren van de dag. Terwijl wij vinden dat het OV een nutsvoorziening is."

Wij zijn het er volledig mee eens. Daarom pleit de SP in Brabant voor een provinciaal vervoersbedrijf. Het openbaar vervoer is een basisvoorziening. En basisvoorzieningen horen niet op de markt, die zijn van ons allemaal. Ook de komende dagen kunnen de actievoerders dus een kop koffie verwachten van de SP. We wensen hen veel succes met de acties!