Raadsvoorstel detailhandel

17 april 2015

Raadsvoorstel detailhandel

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel over de detailhandel in de raadsvergadering van afgelopen maandag, heeft de SP alledrie de amendementen binnengehaald. De eerste ging over de samenwerking en afstemming op het gebied van kunst en cultuur als belangrijke factor voor de beleving van het winkelend publiek. Diverse partijen uit de stad geven ook aan dat kleine evenementen op dit gebied gunstig werken voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad maar ook van bijvoorbeeld wijk- en buurtwinkelcentra. Dankzij de aanwezigheid van de kunstopleidingen in het hartje van onze stad liggen de mogelijkheden letterlijk dichtbij.

Het tweede amendement dat het haalde ging over het verhuren van winkel vloer oppervlak op micro niveau. Als het aan de SP ligt gaat dat zelfs tot het niveau van winkelschappen. Hierdoor wordt het ook voor hele kleine ondernemers en jonge starters mogelijk om op A locaties met nieuwe en frisse winkelconcepten te komen. Daarnaast werd in dit amendement ook opgeroepen om indien nodig hier de lokale regelingen voor aan te passen.

Tot slot haalde ook het derde amendement het. Een eerder ideaal van de SP om transferium in te richten zal opnieuw worden bekeken.

Aangezien het raadsvoorstel was opgesteld door de raad zelf met instemming van alle fracties werd het voorstel natuurlijk aangenomen. Een mooi voorbeeld van een raadsbrede samenwerking in de werkgroep detailhandel op initiatief van TVP raadslid Frans van Aarle en onder voorzitterschap van SP raadslid Ron Antens.