h

SP inbreng beleidsverantwoording 2004

25 april 2005

SP inbreng beleidsverantwoording 2004

Wij constateren dat turven van de effectrapportage 55 vraagtekens opleverde op punten die gewoonweg niet verantwoord werden, 60 mintekens op punten waar het streefcijfer niet gehaald werd en 35 plusjes waar het streefcijfer wel gehaald werd. De SP fractie spreekt daarom haar treurnis uit over de resultaten van het in 2004 door het college gevoerde beleid.

Dat is de eerste en wat ons betreft belangrijkste conclusie van dit debat. Het gaat vanavond om het afleggen van verantwoording en dat moet dan ook gebeuren. Het college laat zien dat ze niet is geslaagd, en dat betreuren wij. Raadsleden die daar wél blij mee zijn moeten nu opstaan! (niemand staat op…)

Cultuur
Geen enkele doelstelling op het gebied van cultuur wordt echt gehaald: steeds minder mensen nemen deel aan cultuur (musea, podia), het faillissement van de TKS, het gerommel rond het Duvelhok, het gedoe met een nieuwe cultuurnota, de donkere wolken boven 013. Dit beleid verdient een dikke onvoldoende.

Onderwijs
Het college jubelt over het succes van de brede school, maar laat onvermeld dat in de evaluatie van vorig jaar niemand kon aangeven waar nou precies die meerwaarde van de brede school in zat. Leerachterstand kunnen volgens de het college niet gemeten worden. Dus zou je zeggen: ontwikkel een instrument hiervoor of haal de doelstelling om leerachterstanden weg te werken uit het beleid. Wel verbazingwekkend overigens, want er zou toch speciaal beleid zijn om leerachterstanden in te halen?

Jeugd
Het college is blij met de toename van percentage jongeren dat vindt dat gemeente naar hen luistert…. Van 27 naar 28 procent! Wie is daar tevreden mee? Wie van het college daar blij mee is moet nú opstaan! (niemand staat op…)

Zorg en ouderen
Het college had drie doelen: ouderen langer thuis wonen (wordt niet gemeten), toename tevredenheid over voorzieningen (wordt niet gemeten) en terugdringen wachtlijsten. Dat laatste wordt wél gehaald, maar ten eerste ging dat veelal buiten gemeente om en – veel erger nog - vooral vanwege het strengere indiceren in de invoering of het verhogen van het eigen risico in bijvoorbeeld de thuiszorg. De gemeente zou juist moeten aankaarten dat dit laatste een slechte zaak is, want slecht voor de oudere burgers in hun stad. In plaats daarvan gaat wethouder Aarts gewoon meehuilen met de wolven dat het allemaal wel oké is, heeft ze tenminste nog één doelstelling gehaald, maar ze laat ouderen in de kou staan. Kortom: op dit punt zijn geen fatsoenlijke resultaten te melden.
Op de WVG is afgelopen jaren flink wat bezuinigd, en nu is er geld over. Wij stellen voor dat geld gewoon te bewaren voor de gehandicapten in Tilburg waar het voor bedoeld was. (zie ook Webradio Tomaat, 1 mei 2005)

Sociale ontwikkeling:
Uit de beleidsverantwoording blijkt dat het bezoek aan wijkcentra niet meer gemeten wordt sinds 2002, maar men verwacht met een natte vinger dat ‘actief in de wijk’ daar verbetering in gaat aanbrengen. Dat is nergens op gebaseerd en dat wordt nu dus ook duidelijk.

Veiligheid
Het camera-toezicht is weer uitgebreid, zónder dat eerst met de raad het resultaat van de al bestaande camera’s is geëvalueerd. Dat was niet de afspraak en zou wat ons betreft nog steeds moeten gebeuren. In de evaluatie staat niets over preventief fouilleren. Begrijpelijk misschien, het levert namelijk niks op. Bij de laatste actie werden bijna drieduizend mensen uitgekleed en vond de politie één boksbeugel en drie zakmessen…

Economie
De gemelde toename van de werkgelegenheid in de stationszone is mooi, 1200 banen erbij! Maar zijn dat nieuwe banen? Volgens mij is een groot deel daarvan afkomstig van de ringbaan… namelijk van het oude VGZ gebouw. Als straks het stadhuis plotseling in de Spoorzone staat, telt dat dan als een succes omdat het aantal banen daar met enkele duizenden omhoog is gesprongen?

Ruimtelijke ordening:
Er wordt maar doorgegaan met het leggen van die dure en niet schoon te houden Chinese keien in de binnenstad. Wat kost dat nou inmiddels jaarlijks extra aan onderhoud en schoonmaken? En waarom wordt daar niet gewoon mee gestopt? Het prestigeproject Kempenbaan, vorig jaar hebben wij voorgesteld dat project in de ijskast te zetten, gelukkig komt dat nu steeds dichterbij, een goede zaak.

Verkeer en vervoer:
In de beleidsverantwoording staat een zogenaamde ‘indicator voor leefbaarheid’. Dat wordt gemeten aan de hand van de verhouding van verkeer op de hoofdwegen vergeleken met dat op de zogenaamde wijkverzamelwegen. Heel verneukeratief, want meer toename van het verkeer op de hoofdwegen dan op de wijkverzamelwegen leidt automatisch tot een betere score voor leefbaarheid. Maar wat telt is het aantal auto’s op de wegen, en dat neemt alleen maar toe, de leefbaarheid neemt daardoor juist af! Het college voorspelt een ‘autonome’ groei van het autoverkeer met 60 procent. Volgens ons neemt de leefbaarheid dan af, maar volgens het college is dat juist goed voor de leefbaarheid. Onbegrijpelijk.

De terugloop in het gebruik van de Piekbus is verontrustend. Heel da gedoe met een nieuwe naam, nieuwe kaartje, dure posters enzo helpen dus écht niet. Dat zouden we eigenlijk geleerd moeten hebben vóórdat er miljoenen werden uitgegeven aan nieuwe bushokjes die niet functioneren en het overspuiten van alle BBA bussen.

Bestuur
89 procent burgers gelooft niet in hun inspraakmogelijkheden. Dat is té schandalig voor woorden, slechter nog dan in Irak! Bij jeugd bestaat ook al geen vertrouwen in de politiek: slechts 20 procent van hen gelooft dat politici echt naar hen luisteren.

De SP fractie zal op al deze onderwerpen een aantal moties indienen om het college te vragen in de komende jaren een ander beleid te voeren op de punten waarvan wij vinden dat het in 2004 bepaald geen succes is geweest.

Coalitiepartijen blokkeren debat over beleidsverantwoording
SP moties beleidsverantwoording 2004
TV-uitzending over SP inbreng beleidsverantwoording (realmedia)

U bent hier