Oplossing voor gedupeerde Thebe-sporters in zicht

26 maart 2009

Oplossing voor gedupeerde Thebe-sporters in zicht

Afgelopen maandag besprak de raadscommissie Maatschappij het plan van thuiszorgorganisatie Thebe om het sporten voor chronisch zieken en ouderen weg te bezuinigen. SP-raadslid Bart van de Camp had dit onderwerp op de agenda gezet van de commissie omdat hij het van de zotte vindt dat zo’n belangrijke activiteit voor zo’n grote groep Tilburgers zomaar verdwijnt. Ook had hij de sporters uitgenodigd te komen inspreken in de commissie en de vergadering bij te wonen.

Vier insprekers en bijna 150 mensen gingen op die uitnodiging in: Het is lang geleden dat de Tilburgse raadzaal zo vol was. Sport-wethouder Hamming was het eens met de SP en enkele andere fracties dat bewegingsactiviteiten voor senioren en chronisch zieken te veel waarde hebben om te worden wegbezuinigd. Hij zei toe om vóór 11 mei met een oplossing te komen.

Thebe meldde onlangs te kampen met een tekort van €10 miljoen. De SP wil weten hoe dat tekort heeft kunnen ontstaan en welke gevolgen het heeft voor Tilburgers die thuiszorg of andere Thebe-diensten krijgen, voor Thebe-personeel en voor de gemeente. Die laatste is immers verantwoordelijk voor de uitvoering van de wmo (wet maatschappelijke ondersteuning) en betaalt Thebe voor het leveren van thuiszorg. Het bedrag dat de gemeente aan Thebe daarvoor betaalt is hoog genoeg om adequate thuiszorg te leveren, uitgevoerd door goed opgeleide professionals.

Wat de SP betreft reden om uitleg te vragen aan wmo-wethouder Mevis en aan Thebe. SP-er van de Camp gaf de wethouder dan ook de opdracht mee om met Thebe in overleg te gaan en in mei aan de gemeenteraad te laten weten wat dat overleg heeft opgeleverd.