h

Succesvolle actie van de SP! Interview met Hans Kokke

14 april 2010

Succesvolle actie van de SP! Interview met Hans Kokke

Hans KokkeVier maanden geleden heeft Hans Kokke, raadslid van de SP in Tilburg, actie gevoerd om het probleem van de drie flats in de Kruidenlaan te verhelpen: hartje winter was het bijna onmogelijk om de flats warm te stoken en leden de bewoners kou. Door hierover vragen te stellen aan het College en door de bewoners te mobiliseren is het probleem immiddels opgelost.

Hans, hoe kwam de SP dit probleem op het spoor?

We kregen zo'n 4 maanden geleden een mailtje van een bewoner van één van de drie flats in de Kruidenlaan. Die wist ons te vertellen dat zijn verwarming het niet goed deed en dat zijn flat niet veel warmer te stoken was dan 17 graden. En ik kan u vertellen dat dit vrij vervelend is als het buiten een paar graden vriest. Niet alleen nachts, maar ook overdag. Het was dus een noodkreet.

En wat heb je met die noodkreet gedaan?

Ik besloot een afspraak te maken met deze bewoner en ben langs geweest. Toen ik binnenkwam, voelde ik de kou me al tegemoet komen.

Ik kreeg te horen dat de flats daar door middel van stadsverwarming verwarmd worden. Dit houdt in dat via een grote buis van buiten warm water in het gebouw wordt gepompt en dat dit warme water door het hele gebouw gaat en dan weer door een andere buis naar buiten gaat. Normaal werkt dit systeem goed.
Maar dan is de temperatuur van het water bij binnenkomst ook hoog genoeg om heel de flat goed te verwarmen. Dat was hier niet het geval.

Was deze bewoner de enige met dit probleem?

Nee. Integendeel zelfs. Deze bewoner had het “geluk” dat hij vrij dicht bij de inkomende buis woonde en zo nog de meeste warmte had. De mensen achterin de flat konden nog minder warm stoken. De oudere mensen die daar wonen zaten zelfs regelmatig met hun winterjas aan in de woonkamer.

Kan je je dat voorstellen?

Maar als je zo'n probleem hebt, dan spreek je toch de woningbouwvereniging aan en niet een politieke partij?

Dat heeft hij ook gedaan. Diverse malen zelfs. En niet alleen de woningbouwveringing maar ook Essent. Hij was daar niet de enige in: veel bewoners van de drie flats hadden dat al gedaan. En weet je wat hij te horen kreeg? Van de woningbouwvereniging kreeg hij als antwoord dat het niet hun probleem was, maar een probleem van Essent. En Essent liet weten dat er geen probleem was en dat alles goed functioneerde. De bewoners zaten klem tussen woningbouwvereniging en Essent, werden niet geholpen en stonden dus letterlijk en figuurlijk in de kou. Ten einde raad heeft hij contact opgenomen met de SP.

Je bent toen langsgeweest bij die bewoner. Wat heb je daarna gedaan?

We hebben als SP enquêtes verspreid onder de bewoners om de omvang van het probleem in kaart te brengen. Onze vermoedens klopten. Bijna iedereen klaagde over het feit dat de verwarming het niet goed deed en dat hun klachten hierover niet gehoord werden. Niemand voelde zich serieus genomen. Noch door de woningbouwvereniging, noch door Essent. Verder kwam uit de enquêtes dat de ventilatie en isolatie van de flats niet op orde waren.

De uitslagen zijn door ons verwerkt en we hebben er een persbericht van gemaakt. Dat werd weer opgepakt door de media en het verhaal kwam in de krant. Ik heb ook vragen gesteld over de gang van zaken aan het College.

En toen?

Toen werd het even stil. Ik had nog wel contact met de bewoners en was benieuwd naar wat er uit zou komen. Een maand geleden kreeg ik een mailtje van iemand van de woningbouwvereniging dat de problemen rondom de verwarming van de flats opgelost was. Ik heb meteen de bewoner van het eerste contact gemaild en een afspraak gemaakt. Hij was blij me te zien: vol trots liet hij me meteen de verwarming zien. Het probleem was inderdaad opgelost. Hij kon zijn flatje weer heerlijk warm stoken. Hij vertelde ook dat hij heel veel positieve reacties had gehad op het feit dat hij in de krant had gestaan en dat hij de zaak aanhangig had gemaakt bij "de politiek". Ik heb hem daarvoor bedankt: zonder inbreng van de burgers kan je nou eenmaal niet je werk doen als volksvertegenwoordiger. Dat is ook de reden dat er bij elke bewonder van de drie flats een flyer in de brievenbus is gestopt om de mensen te bedanken voor hun bijdrage.

Tevreden?

Heel erg tevreden. Toen ik daarna weer terug naar huis fietste voelde ik me erg blij dat alle bewoners van de drie flats aan de Kruidenlaan door middel van actie en publiciteit weer verwarming hebben. Want daar doe je het allemaal voor. Het voelt goed als je doordat je in de politiek zit mensen kunt helpen. Al zou het fijn zijn als een bedrijf als Essent of een organisatie als een woningbouwvereniging gewoon naar de mensen luistert. De mensen serieus neemt en de problemen gewoon oplost.

Al met al was de actie van de SP een zeer geslaagde actie, waarbij weer eens duidelijk blijkt dat actievoeren met de mensen waarover het gaat helpt.

SP wil eind aan langdurige klachten verwarming Kruidenlaan

U bent hier