h

SP spreekuren bij Essent met klinkend succes afgesloten

4 februari 2005

SP spreekuren bij Essent met klinkend succes afgesloten

Al ruim een jaar voert de SP actie voor Tilburgers met onnavolgbare rekeningen van Essent. Onterechte bijbetalingen van honderden euro’s waren geen uitzondering. Gisteren hield de SP in samenwerking met Essent een spreekuur om voor ruim honderd klanten deze problemen op te lossen. En met een klinkend resultaat.

Een hele dag, van half tien tot half zeven, organiseerde de SP spreekuren bij Essent aan de Ringbaan Noord in Tilburg. 35 mensen uit het Goirke (Bisschop Bekkerslaan e.o.) en een 70 mensen uit Noord (Offenbach/Zellerstraat) hebben een dag lang 7 medewerkers van Essent bezig gehouden met hun jaarafrekeningen uit 2003 en 2004, onder het toeziend oog van Karel van Rumt (Stichting Weten) en SP raadslid Paul Huijgen, tevens voorzitter van het comité ‘Geen (€s)cent te veel’.

Opvallend was allereerst dat Essent veel excuses bleef maken over de administratieve puinhoop die ze er van gemaakt hebben en de lange tijd dat het geduurd heeft voor deze nu oplost wordt. Onder de medewerksters waren ook diverse dames die vroeger gewoon aan de balie van de PNEM in Tilburg stonden: ‘dat directe contact met de mensen voorkwam dit soort problemen’.

Problemen nu eindelijk opgelost
Problemen waren er genoeg en heel wat werden er opgelost. Ook al duurde dat minimaal een half uur, en bij sommige klanten wel anderhalf uur gereken en gecomputer. Als de eindafrekening toch klopte, was het in ieder geval voor de mensen nu – in tegenstelling tot alle eerdere brieven en telefoontjes - duidelijk geworden en werd er een fatsoenlijke betalingsregeling afgesproken. Maar diverse mensen zagen honderden onterecht in rekening gebrachte euro’s kwijtgescholden. En enkele gevallen waren zo ingewikkeld dat ze pas met een vervolg helemaal opgelost kunnen worden. Voor de Offenbach/Zellerstraat had Essent een onverwacht voorstel: voor alle 68 bewoners een teruggave van €168,- onterecht in rekening gebrachte verwarmingskosten. Het comité mag er nog even over nadenken en ruggespraak houden, maar het is in ieder geval een constructief gebaar.

Essent trekt boetekleed aan
Omdat het aan Essent ligt dat de eindafrekeningen onduidelijk waren, wegbleven of veel te hoog waren, worden de eerst opgevoerde incassokosten niet in rekening gebracht. Dat mensen niet alles of niet meteen betalen (ook omdat ze een bezwaarschrift indienden), of alleen het oude voorschot betalen, is het gevolg van de fouten van Essent. Daarnaast geeft Essent ook toe dat het nooit meer zo ver mag komen, dat hele buurten systematisch zo klant-onvriendelijk en boekhoudkundig slecht worden behandeld. Intern is hierover het laatste woord nog niet over gezegd, want dat moet echt verbeterd worden bij Essent.

Veel bewoners waren opgelucht omdat het alles duidelijk was gemaakt, blij als ze euro’s terug verdiend hadden, en met dank aan de SP verlieten ze het pand. Paul Huijgen bedankte om half zeven de Essent-medewerkers met een: Tot kijk, maar dan elders – waarop sommigen gevat antwoorden: “nou, misschien dan in het stemhokje”.

Eerder leidde een dergelijk gezamenlijk SP-Essent spreekuur in de Kruidenbuurt al tot de oplossing van tientallen klachten. De SP en de verschillende actiecomités zullen zich vanaf nu vooral bezig blijven houden met de stadsverwarming. Dit verouderde systeem kost de gebruikers tientallen euro’s meer voor dezelfde hoeveelheid warmte als klanten met een ander systeem. Ook zal de SP fractie de gemeente aanspreken, als aandeelhouder én klant van Essent.

U bent hier