CDA, PvdA, GroenLinks en AB blokkeren gemeenteraad

26 april 2005

CDA, PvdA, GroenLinks en AB blokkeren gemeenteraad

Gisteren debatteerde de gemeenteraad over de zogenaamde ‘Beleidsverantwoording 2004’. Daarbij worden de resultaten van het college-beleid van vorig jaar onder de loep genomen en beoordeeld. Althans, dat is de bedoeling. De coalitiepartijen hadden echter afgesproken dat debat te blokkeren.

In de toespraken van de fractievoorzitters waren alle partijen behoorlijk kritisch over het beleid van het college. De SP rekende voor dat het allergrootste deel van de doelstellingen voor 2004 níet gehaald waren. Daarna, zo is althans de bedoeling van een normale gemeenteraad, zou dan worden gesproken over alle moties die partijen indienen om het college opdracht te geven het voortaan beter te doen.

Echter, de coalitiepartijen CDA, PvdA, GroenLinks en AB hadden gezamenlijk afgesproken zelf geen moties in te dienen en ook te weigeren maar één woord te zeggen over de voorstellen van alle andere partijen. Daarmee werd het ‘debat’ een dode letter. Smoesje van de vier partijen was dat moties ook in een volgende vergadering – eind mei – nog wel ingediend zouden kunnen worden.

De coalitiepartijen stemden vervolgens ‘uit principe’ en zonder de tekst van de voorstellen serieus te lezen, tégen alle door andere partijen ingediende moties.

Inbreng SP bij beleidsverantwoording 2004