Hasseltse kerk debacle kent nog geen einde. SP: ‘Gemeente moet beslaglegging stopzetten’

17 mei 2005

Vorige week is beslag gelegd op het salaris van de penningmeester van de voormalige stichting die tot 2003 de activiteiten in de Hasseltse Kerk coördineerde. De gemeente wil zo de 1600 euro vangen die zij als kosten heeft geboekt voor de ontruiming van de kerk in april 2003. Volgens de SP fractie gaat dat net te ver en is beslaglegging op deze manier onbehoorlijk.

Hasseltse kerkHet hele debacle rond de Hasseltse kerk lijkt geen einde te kennen. Maar om nú nog op deze manier achter mensen aan te jagen gaat te ver. Volgens de SP fractie zijn er andere manieren om aan die zestienhonderd euro te komen dan in de maand voor de zomervakantie een werkende moeder achter haar rug om van haar salaris en vakantiegeld te beroven.

Ook is er nog veel onduidelijkheid over de precieze gang van zaken rond het einde van de Hasseltse kerk. De SP fractie wil daarom op korte termijn overleg met de verantwoordelijke wethouders Backx en Hamming. Vandaag stelt de SP de volgende vragen aan het college:

1. Weet u dat vorige week donderdag beslag is gelegd op het salaris van de penningmeester van de voornoemde stichting, dat dit buiten haar medeweten om is gegaan, rechtstreeks via de directie van haar werkgever, en dat daardoor een wel heel vervelende arbeidsverhouding ontstaat?
  2. Klopt het dat het hier gaat om een bedrag van 1.600,- euro, naar aanleiding van een vonnis van januari 2003 over de kosten van de ontruiming van de Hasseltse Kerk (in april 2003)?
  3. Bent u het met ons eens dat nogal ver gaat om voor dit bedrag (zeker gezien de totale kosten van het Hasseltse-Kerk-debacle), en zó lang na dato, op deze manier beslag te leggen op het inkomen van een werkende moeder?
  4. Bent u bereid deze procedure onmiddellijk stop te zetten en in overleg met de stichting een andere oplossing te zoeken?
  5. Bent u bereid over deze zaak zo snel mogelijk met de raad te overleggen?
  6. Bent u - gezien het spoedeisende karakter - bereid deze vragen deze week nog te beantwoorden?

SP woedend over beslaglegging (Brabants Dagblad)