h

Tilburg steeds fietsonvriendelijker

1 mei 2005

Tilburg steeds fietsonvriendelijker

Op koninginnendag schreef het Brabants Dagblad: ‘Fietsenplan Tilburg te mager’. Inderdaad, dat kun je wel stellen. Steeds minder mensen gaan met de fiets en dat wordt alleen maar erger. Het ‘Masterplan Binnenstad’ voorziet in een nog verdere afbraak van fietsvoorzieningen, en de politiek vindt ’t wel best zo.

Zoals Jehae van het Fietsforum in het Brabants Dagblad stelt lijkt de Tuinstraat als fietsroute helemaal nergens meer op. Een verzameling hobbels en kuilen en nog steeds een hoop autoverkeer. De vijfsprong Tuinstraat-Stationstraat-Nieuwlandstraat is voor fietsers het gevaarlijkste stukje Tilburg. En de plannen om de Nieuwlandstraat buiten de spits voor auto’s af te sluiten zijn ook nergens meer te bekennen. Terwijl het ook dáár gevaarlijker is geworden door de nieuw mega-hoge trotoirs; als fietser kun je er geen kant meer op.

In de WillemIIstraat stonden tot voor kort fietsbeugels op de hoek met de Heuvelstraat, precies waar je als fietsende binnenstadbezoeker je stalen ros zou willen parkeren. Maar die zijn weggehaald door de gemeente en een stuk richting Spoorlaan opgeschoven. Kort-stallen wordt in Tilburg steeds linker. Fietsendieven van de Diamantgroep stelen in opdracht van de gemeente je fiets voor een gevel vandaan als je even een onsje worst of een halfje wit wilt gaan kopen. Kun je met de bus naar Tilburg Noord om je eigen fiets weer op te gaan halen. Ondertussen is wel je kettingslot even doorgeknipt, dankjewel gemeente.

De fietsroute wordt nu al onderbroken door de werkzaamheden op het Pieter Vreedeplein. En als dat nou tijdelijk zou zijn was er nog mee te leven. Maar dat fietspad komt dus nooit meer terug. Duizenden scholieren die daar dagelijks twee keer over reden, moeten nu hun weg zoeken door het ‘dwaalgebied’ van Magazijnstraat, Telegraafstraat, Poststraat en wat al niet meer. En straks mogen ze over de Spoorlaan omrijden. Of gewoon ‘illegaal’ alsnog over het nieuwe Pieter Vreedeplein, waar dan net zo’n chaos ontstaat als op het Stadhuisplein of de Oude Markt. Scholieren die uit het oosten (Udenhout, Berkel-Enschot, Oisterwijk, of alles rechts van de Ringbaan Oost) de stad binnenkomen en nu de Heuvelring met duizenden elke ochtend en middag oversteken, krijgen straks te maken met een autoweg die dwars door ’t centrum loopt. Vreemd genoeg was de fietsclub van Jehae destijds erg enthousiast over dit Masterplan Binnenstad.

Fietsen in Tilburg wordt met de dag lastiger onder een college waar PvdA en GroenLinks lippendienst bewijzen aan de fiets. De dag voor de vorige verkiezingen stond lijsttrekker Jan Hamming (PvdA) nog pamfletten uit te delen achter de V&D voor het behoud van de fietsroute. GroenLinks, die zich altijd zorgen maakt over fietsers en de luchtkwaliteit, staat vierkant achter een autoweg over de Heuvel. Maar volgens het Brabants Dagblad maakt de politiek zich ‘van links tot rechts’ zorgen over de neerwaartse fietsspiraal in onze stad. Nou, mooi niet dus! Onze vragen in de gemeenteraad over het weghalen van fietsbeugels, het onmogelijk maken van kort-stallen en de afnemende veiligheid voor fietsers op de nieuwe City-Ring worden steevast weggehoond. Hoog tijd dat dit college eens gaat fietsen.

Fietsplan in Tilburg is 'te mager'
Reageer op dit artikel

U bent hier