Heuvel helft van de tijd gesloten?

8 juni 2005

Heuvel helft van de tijd gesloten?

Vandaag liet het college via het Brabants Dagblad weten dat de Heuvel om veiligheidsredenen voor autoverkeer gesloten zal worden tijdens drukke stapavonden. De SP fractie is verheugd over dit voortschrijdend inzicht van het gemeentebestuur. Maar het is wel vaker druk op de Heuvel. En waar gaat het verkeer heen op het moment dat de Heuvel op slot gaat? De SP stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college.

Vorig jaar al uitte de politie de wens om de Heuvel voor autoverkeer te sluiten op drukke stapavonden. Het zou anders te gevaarlijk worden. Het college reageerde toen nog terughoudend. Logisch, want niet alleen op stapavonden is het gevaarlijk druk op de Heuvel. Hoe moet dat tijdens Carnaval? Of de bij druk bezochte optredens op het T-podium? Of tijdens de Meimarkt?

Twee jaar geleden vroeg de SP aan het college hoe ze het autoverkeer gaat reguleren als de Heuvel afgesloten is in verband met bijvoorbeeld de Tilburgse Kermis of Tilburg Ten Miles (zie hier). Na voltooiing van de Cityring is de Heuvel het meest vitale verkeersknooppunt van de binnenstad en afsluiting ervan leidt onmiddellijk tot een grote chaos. Het college gaf toen geen antwoord, anders dan dat zich tegen die tijd wel een oplossing zou voordoen.

De SP wil nu – na twee jaar – weten of het college daar al uit is, of zo’n oplossing zich al heeft aangediend of dat we rekening moeten houden met een verkeerschaos tijdens evenementen in de Tilburgse binnenstad.

Schriftelijke vragen
College heeft geen idee wat te doen met Heuvel-evenementen (antwoord op vragen juli 2005)
www.heuvelautovrij.nl