Oisterwijkse SP stelt extra lokaal minimabeleid voor

17 december 2005

Oisterwijkse SP stelt extra lokaal minimabeleid voor

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag, 15 december 2005, heeft de SP-werkgroep Oisterwijk een proteststem laten horen tegen het gebrekkige minimabeleid van de gemeente Oisterwijk. Met name het nieuwe zorgstelsel dat per 1 januari 2006 zal ingaan, maakt extra inspanning noodzakelijk. Voor veel mensen zal dit een lastenverzwaring en een slechtere zorgverzekering betekenen, maar de minima in de gemeente Oisterwijk zullen door het nieuwe stelsel nog veel meer lijden.

De wethouder van sociale zaken Van den Bosch heeft nog een bedrag van meer dan 150.000 euro beschikbaar voor minimabeleid, een bedrag waarvan de besteding tot zijn exclusieve bevoegdheid behoort. Tijdens de inspraakronde heeft de SP opgeroepen tot besteding van dit geld op basis van een gecoördineerd beleid ter bestrijding van armoede in de vorm van een maandelijkse uitkering aan de minima. Om een beter beeld te krijgen van het aantal inwoners van de gemeente dat aanspraak kan maken op de vergoeding heeft de SP de wethouder gevraagd een overzicht te geven van het aantal minima in de gemeente. De derde eis die we hebben geformuleerd is dat de besteding van het geld weer onder democratische controle van de gemeenteraad komt.

Hieronder staat de tekst die tijdens de raadsvergadering is uitgesproken:

Geachte voorzitter, raadsleden, leden van het college en andere aanwezigen,

Het nieuwe zorgstelsel dat het kabinet per 1 januari 2006 wil invoeren, is een regelrechte aanval op de solidariteit tussen rijk en arm. Dit stelsel betekent dat iedereen in beginsel hetzelfde bedrag aan premie gaat betalen. Het principe ‘de breedste schouders dragen de zwaarste lasten’ wordt daarmee uit het stelsel van gezondheidszorg geschrapt. Kennelijk is het een politieke keuze van dit kabinet om de rijken rijker te laten worden en de armen armer.

In dit nieuwe stelsel worden de premies voor mensen met inkomens tot aan modaal verdubbeld, terwijl de dekking die wordt aangeboden, sterk vermindert. Zelfs vergoeding van tandartszorg is geen vanzelfsprekendheid meer in dit nieuwe stelsel. De hoogte van de premies leidt er echter toe dat veel mensen zich niet meer kunnen bijverzekeren, omdat ze daarvoor simpelweg geen geld hebben.

Deze neoliberale politiek stort mensen in steeds groter wordende ellende. Loonmatiging, massaontslagen, afbraak van de sociale zekerheid: het zijn allemaal gevolgen van een desastreus beleid. De noodzaak aan voedselbanken toont wel aan hoe erg het gesteld is met een steeds groter worden groep in Nederland. En dit terwijl de toplui van bedrijven er elk jaar vele tientallen procenten in inkomen op vooruitgaan.

Willen de partijen in de Oisterwijkse gemeenteraad ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit beleid? Of kiezen zij ervoor om al het mogelijke te doen om de mensen in haar eigen gemeente die hierdoor het ergst getroffen worden, de arbeiders en uitkeringsgerechtigden, financieel tegemoet te komen? Uit een interview van wethouder van sociale zaken Van den Bosch met Nieuwsklok en LOVO is gebleken dat de gemeente nog meer dan 150.000 euro beschikbaar heeft voor het armoedebeleid in deze gemeente.

Wij verzoeken de gemeenteraad om door middel van het recht van initiatief de wethouder te dwingen tot het zinvol besteden van dit geld voor het doel waarvoor het bestemd is. En wij bedoelen dan wel in de vorm van een gecoördineerd minimabeleid, waarbij de zwakste groepen in de gemeente worden ontzien en voor de gevolgen van dit nieuwe zorgstelsel worden gecompenseerd. Ons voorstel is een maandelijkse tegemoetkoming voor de minima in de Oisterwijkse gemeenten.

In de afgelopen maand is de SP-werkgroep Oisterwijk actief geweest in de gemeente met de actie Noodrem. Wij hebben gesproken met inwoners van de gemeente over de gevolgen van het nieuwe zorgstelsel en handtekeningen opgehaald. Een meerderheid van de mensen die wij spraken, gaven aan tegen het nieuwe zorgstelsel te zijn. Een onlangs gehouden peiling over dit nieuwe zorgstelsel toont aan dat 56% tegen dit nieuwe zorgstelsel is, 14% het nog niet weet en slechts 30% een voorstander is van dit nieuwe stelsel.

SP Oisterwijk in het Brabants Dagblad

SP Oisterwijk