SP enquête Reeshof: Grote problemen met openbaar vervoer
SP enquête Reeshof: Grote problemen met openbaar vervoer
Op zaterdag 4 februari stonden SP’ers met een informatietent in winkelcentrum De Heyhoef in de Reeshof. Naast het uitdelen van informatiemateriaal namen zij passanten ook een enquête af over het openbaar vervoer in de Reeshof. De uitslagen laten niets aan duidelijkheid te wensen over.
Openbaar vervoer
Van de ondervraagden onderschreef 70 procent de stelling dat de Reeshof een probleem heeft met het openbaar vervoer. De helft van de ondervraagden was op dat moment met de auto naar de Heyhoef gekomen, een kwart met de fiets en 22 procent te voet. Bijna de helft neemt meestal de auto om van de Reeshof naar het centrum te gaan, en kwart gaat meestal op de fiets, 20 procent neemt de bus en 8 procent gaat met de trein.
Bus
66 procent van de ondervraagden maakt wel eens gebruik van de bus. Van deze mensen vindt 40 procent de dienstregeling slecht tegen 18 procent die er geen problemen mee heeft. Meest genoemde problemen met de dienstregeling zijn de frequentie en de reistijd (beiden 28 procent), gevolgd door de aansluitingen en het overstappen (14 procent). 15 procent van de reizigers zegt geen groot probleem met de dienstregeling te kunnen noemen.
Dienstregeling en prijs
Bijna de helft vindt de huidige dienstregeling een verslechtering ten opzichte van de oude. 43% Heeft geen mening of weet het niet, 11 procent ziet juist verbeteringen. 93 Procent van de ondervraagden is van mening dat het bustarief van 3 strippen té duur is. Zo’n 70 procent zegt vaker gebruik te maken van de Piekbus dan van de ‘gewone’ bus.
Trein
Over de dienstregeling van Station Reeshof zegt 75 procent deze slecht te vinden. Eén respondent vond het een goede dienstregeling. Meer dan de helft van de ondervraagden zei vaker de trein te zullen nemen als de dienstregeling zou verbeteren. Voor 46 zou dit geen verschil maken. De prijs van een treinkaartje Reeshof – Tilburg Centraal werd door 45 procent te duur gevonden, 32 procent had geen mening en 23 procent was tevreden over de prijs.
Politiek
Van de respondenten zei 28 procent al te weten wat zij op 7 maart zouden gaan stemmen, 67 procent moest nog een keus maken. 5 Procent zou niet naar de stembus gaan. Hoe politieke partijen denken over de Reeshof is voor 40 procent van de potentiële stemmers van belang bij het bepalen van hun keus.
SP en de Reeshof
In een flyer die zaterdag werd uitgedeeld maakte de SP al duidelijk: De Reeshof ligt nog altijd aan de achterste mem. Het station is er alleen gekomen dankzij het harde werk van de wijkraad en de steun die de SP daaraan binnen en buiten de gemeenteraad gegeven heeft met acties, vragen, brieven, interpellaties en initiatiefvoorstellen. Toch is de dienstregeling én de prijs voor veel mensen nog altijd een probleem. Al in 2003 stemde de gemeenteraad in met een intiatiefvoorstel van de SP om de dienstregeling te verbeteren het het zogenaamde Euroticket in te voeren: voor één euro op en neer naar CS. Dat is echter nog steeds niet uitgevoerd.
Meer dan gelukkig waren de SP’ers met de populariteit van de Piekbus, ooit begonnen als een SP initiatiefvoorstel. Toen het college enkele jaren geleden de Piekbus afschafte verzamelde de SP in een week tijd meer dan zevenduizend handtekening en kreeg de Piekbus opnieuw een kans. Terecht, zo blijkt nu opnieuw.
Weinigen waren van mening dat de nieuwe dienstregeling een verbetering was, integendeel. Zonde van de meer dan 10 miljoen euro die de gemeente daaraan heeft uitgegeven. Met dat geld zou de Piekbus makkelijk uitgebreid kunnen worden naar meer tijden en bestemmingen.
- Zie ook:
- Openbaar vervoer