SP presenteert initiatiefvoorstel buurtparticipatie

29 maart 2006

SP presenteert initiatiefvoorstel buurtparticipatie

De SP fractie dient vandaag een initiatiefvoorstel in over buurtparticipatie. Het doel van dit initiatiefvoorstel is een bijdrage te leveren aan de betrokkenheid van burgers bij het bestuur van de stad en om te komen tot een betere prioritering van het grijs- en groenonderhoud in de Tilburgse wijken. Geeft het voorstel burgers op concrete en belangrijke punten meer verantwoordelijkheid en macht over hun eigen leefomgeving, de daarbij passende budgetten en verplichting tot verantwoording en tenslotte een beter inzicht in de politieke en bestuurlijke processen waarvan zij wel de consequenties maar zelden de achtergronden te zien krijgen.

Het aanhoudende debat over het betrekken van burgers bij het bestuur is de belangrijkste aanleiding voor dit initiatiefvoorstel. Het eveneens aanhoudende debat over grijs- en groenonderhoud zorgde voor de invulling van het voorstel.

Er wordt in Tilburg jaarlijks tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan de aanleg en het onderhoud van ‘grijs en groen’ en de handhaving van de woonomgeving. Bijna jaarlijks wordt een voorstel ingediend voor een ‘inhaalslag’ bij het grijs- en groenonderhoud. Burgers klagen veel over de staat van het grijs- en groenonderhoud in hun directe omgeving, maar hebben daar verder weinig merkbare invloed op. Het voorstel voorziet in een systeem waarbij burgers in buurtvergaderingen zelf en direct de prioriteiten bepalen en het budget verdelen.

Participatieve Begroting, Porto AlegreBuurtparticipatie is geïnspireerd op de talloze systemen van ‘participatory budgeting’ die inmiddels over de hele wereld worden uitgevoerd. De bron ligt in het Braziliaanse Porto Alegre, waar sinds 1989 burgers in toenemende mate zelf beslissen over de gemeentelijke begroting. Het initiatiefvoorstel is al enige weken in voorbereiding, maar past nu wonderwel in de recente aandacht voor het meer en meer betrekken van burgers bij het bestuur van de stad. Buurtparticipatie zet deze mooie woorden om in concrete macht voor gewone mensen zonder te verzanden in nieuwe vormen van bureaucratie of dode mussen.

Luister naar de presentatie in de gemeenteraad:

Reageer op het weblog
Lees het initiatiefvoorstel