SP Tilburg verliest kort geding om posters

2 maart 2006

SP Tilburg verliest kort geding om posters

De rechtbank in Breda heeft het verzoek van de SP Tilburg om een voorlopige voorziening afgewezen. De partij wilde daarmee voorkomen dat de gemeente Tilburg de SP verkiezingsborden zou verwijderen omdat er teveel zouden hangen. De posters moeten nu dus alsnog worden weggehaald. De partij is daar vanochtend inmiddels mee begonnen. De SP respecteert de uitspraak van de rechter, in tegenstelling tot veel andere partijen in Tilburg.

Een dubieuze regel van de gemeente Tilburg verbiedt partijen meer dan dertig eigen sandwichborden in de stad te hangen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Partijen met meer geld op zak kunnen wel van de gemeente extra sandwichborden huren, zoveel ze maar willen. De SP spande hiertegen een kort geding aan bij de rechtbank om af te dwingen dat de honderd eigen borden van de SP wél mochten blijven hangen. Dat verzoek heeft de rechter vanochtend afgewezen.

Verboden poster Toegestane poster
(Deze mag níet) ....................... (Deze mag wél)

De bezwaarprocedure tegen de gemeente loopt gewoon door, maar die dient pas op z’n vroegst in april. Toch zal de partij die procedure voortzetten om een principiële uitspraak te verkrijgen over de ongelijkheid die door deze regel wordt veroorzaakt: rijke partijen kunnen zoveel borden in de stad zetten als ze maar willen, partijen met meer menskracht dan geld moeten zich beperken tot dertig.

De verkiezingsborden worden nu gratis ter beschikking gesteld: iedereen die een bord voor zijn raam of in de tuin wil zetten kan die gratis komen afhalen op de Piushaven 29 in Tilburg. Zaterdag zullen de borden ook gratis bij de SP infotent op de Heuvel aangeboden worden.

Reageer op het weblog
Gedoe over borden