SP: Brandweer beschermen tegen ‘Den Haag’

27 april 2006

SP: Brandweer beschermen tegen ‘Den Haag’

Vanuit het ministerie van Sociale Zaken is een arbeidstijdenbesluit in de maak met een opt-out maatregel, die inhoudt dat er bij de brandweer langer dan 48 uur gewerkt mag worden en maximaal 60 uur (5 werkdagen van 12 uur). Brandweerpersoneel is dringend verzocht hier gebruik van te maken, omdat anders loon en voorzieningen in gevaar zouden komen. De SP vraagt aan het college de Tilburgse brandweer te beschermen tegen de zoveelste maatregel uit Den Haag die arbeidsomstandigheden afbreekt.

Het terugbrengen van de werktijden naar 48 uur zou voor Tilburg kunnen betekenen dat de Brandweer met enkele formatieplaatsen zou moeten uitbreiden, een flinke kostenpost voor de gemeente. Door deze maatregelen worden de gemeente en het brandweerpersoneel tegen elkaar uitgespeeld. Volgens de SP moet Tilburg daar niet aan meedoen. De fractie stelt vandaag hierover de volgende vragen:

• Heeft de gemeente Tilburg de brandweerlieden gevraagd te tekenen voor de zogenaamde ‘opt out’ om langere werkweken mogelijk te maken?
  • Bent u het met ons eens dat een 48 urige werkweek wel genoeg is voor brandweerlieden?
  • Bent u bereid om zich samen met andere gemeente direct en via de VNG bij het Rijk in te zetten voor compensatie van gemeenten om uitbreiding van de brandweerformatie mogelijk te maken zodat de werktijden niet verlengd hoeven te worden?