Vragen over WAO’ers in de bijstand

7 juni 2006

Vragen over WAO’ers in de bijstand

Vorige week bracht de vereniging van directeuren van sociale diensten (Divosa) een rapport uit over de WWB, waarin onder meer wordt gesteld dat een kwart van de bijstandsontvangers eigenlijk in de WAO thuis hoort. De directeur van Divosa – Tof Thissen – is onlangs benoemd tot voorzitter van de Taskforce Armoede in Tilburg. De SP fractie vraagt aan het college in hoeverre het Divosa-rapport hierin een rol gaat spelen.

Volgens Divosa zal zo’n veertig procent van de bijstandsontvangers nooit meer aan een normale baan komen. Dat staat op gespannen voet met het dominante ‘uitstroom-streven’ van de gemeente en het afschaffen van bijzondere banen en regelingen. “Deze mensen vallen tussen wal en schip, we zouden er juist alles aan moeten doen om die groep een concreet doel en vooruitzicht te bieden”, aldus SP raadslid Veerle Slegers. “Het werkgelegenheidsplan dat de SP eind vorig jaar voorstelde zou daar prima een rol in kunnen spelen. Dat ging juist over het bieden van perspectief voor precies deze groep mensen”.

Divosa stelt verder dat een groot deel van deze mensen (zo’n zestig procent) zodanig arbeidsongeschikt is dat zij eigenlijk in de WAO (of WIA) thuishoort. De SP fractie wil van het college weten of zij ook gaat streven naar deze verhuizing. Slegers: “Dat gesol met mensen van de ene regeling naar de andere is het gevolg van de WWB. Die maakt gemeente financieel verantwoordelijk voor de bijstand, en een kwart daarvan laten wegvloeien naar de landelijk betaalde WIA is dan natuurlijk lucratief”.

Tof Thissen zit de Tilburgse Taskforce Armoede voor. De SP fractie is benieuwd of de opvattingen uit het Divosa-rapport in dat werk een rol gaan spelen.

Werkgelegenheidsplan SP