Solidair met buschauffeurs

20 oktober 2006

Solidair met buschauffeurs

Het gesol met buschauffeurs en reizigers moet afgelopen zijn. Gedeputeerden en wethouders zijn misschien wel niet ‘schuldig’ aan de puinhoop, maar wél verantwoordelijk. De chauffeurs kunnen met hun terechte acties rekenen op de solidariteit van de SP.

Het openbaar vervoer is zo’n beetje het énige punt waarop het Tilburgs college met haar tariefacties een andere koers vaart dan de afgelopen vijftig jaar, en juist dát is nu de grootste rotzooi aan het worden. Privatiseringen, liberaliseringen en het hele aanbestedingscircus is alleen maar voordelig geweest voor durfkapitalisten en advocaten. Zij spinnen er garen bij, de reizigers en de chauffeurs liggen aan de achterste mem.

Bestuurders in Brabant en Tilburg beseffen nog steeds onvoldoende dat zij hoe dan ook verantwoordelijk zijn en blijven voor het openbaar vervoer. Daar zijn ze voor gekozen, daar worden ze voor betaald, en daar zullen we hen ook op afrekenen. Buswethouders Els Aarts heeft zich nog niet laten horen, en veel minder dan nalatigheid is dat niet. Dat chauffeurs nu actie gaan voeren is volkomen terecht. En óók in het belang van de reizigers, al zullen die de komende dagen best een last kunnen hebben van stakingen. Veel meer last krijgen reizigers pas als de politiek haar koers niet wijzigt en doormoddert met het volkomen achterhaalde idee dat de markt het openbaar vervoer wel op zal lossen. Voor zowel chauffeurs als uiteindelijk ook reizigers is het erop of eronder.

Reageer op het weblog