Armoedebeleid kost zeker tien miljoen per jaar

22 november 2006

Armoedebeleid kost zeker tien miljoen per jaar

Als Tilburg serieus werk wil maken van haar armoedebeleid zal daar jaarlijks zeker 10 miljoen voor moeten worden uitgetrokken. Tot die conclusie komt de SP na een eerste doorrekening van de maatregelen die zij hierover wil voorstellen. “Van de 1,8 miljoen die het college heeft gereserveerd gaat 1,2 sowieso alleen naar ambtenaren. Voor uitvoering van het beleid zelf rest hooguit 6 ton”.

Bij behandeling van de armoedenota zal de SP voorstellen indienen om de wens ‘armoede de stad uit’ te krijgen ook werkelijk waar te kunnen maken. Veerle Slegers: “In debatten is bijna iedereen het er over eens dat het sociaal minimum gewoonweg te laag is om uit de armoede te kunnen blijven, maar als puntje bij paaltje komt wil de gemeente geen geld uittrekken om dat te verbeteren.”.

Subjectsubsidie wél mogelijk
In de gesprekken die de zogenaamde Taskforce Armoede in de stad voerde kwam met grote regelmaat het verdwijnen van de subjectsubsidie als oorzaak voor verdere armoede naar boven. Slegers: “Die maatregel is door het kabinet verboden, althans, het verstrekken van een categorale subsidie mag niet meer. Toch is het mogelijk die maatregel terug in te voeren, als tegemoetkoming in de eigen bijdrage aan een collectieve energie-inkoop, vergelijkbaar met de noodgreep van wethouder Mevis eind vorig jaar. Iedereen met een collectieve aanvullende ziektenkostenverzekering kon toen 90 euro ontvangen. Als we – zoals de SP al eerder voorstelde – een collectief contract met Essent afsluiten voor alle Tilburgers die daaraan willen deelnemen, kunnen we jaarlijks alle minima in Tilburg een tegemoetkoming in de eigen bijdrage daaraan verstrekken. Zo omzeilen we het Haagse verbod op subjectsubsidie en slaan we een hele grote slag in de armoedebestrijding. En tegelijkertijd zullen de energiekosten voor deelnemende huishoudens waarschijnlijk dalen omdat een collectief contract financiële voordelen oplevert”.

Met name VVD en CDA hadden tegen dit collectieve energiecontract bezwaren omdat het de marktwerking buiten spel zou zetten. Slegers: “Integendeel, dit is vergelijkbaar met hoe de boerenbond en allerlei coöperaties ooit begonnen! Klanten die zich verenigen en zich met meer kracht op de markt begeven om op die manier schaalvoordelen te behalen, dat lijkt me juist slim omgaan met de marktwerking. De gemeente is de enige ‘organisatie’ die alle Tilburgers kan verenigen. Dan kunnen we met Essent aan tafel gaan zitten. Of met Nuon, of Eneco, of wie er ook maar enkele tienduizenden klanten bij wil hebben. Dan valt pas te praten over prijzen en service, en dan nemen Tilburgers tenminste actief deel aan die vrije markt”.

Een groot aantal maatregelen die de SP wil voorstellen kost de gemeente geen geld maar levert voor minima wel uitzicht op een einde aan structurele armoede. “Eerder overgaan tot schuldsanering of het betalen van voorschotten is een investering die zichzelf terugverdient. Nog té vaak komen mensen pas in beeld als de problemen niet meer te overzien zijn. Dat is niet alleen funest voor de betroffen huishoudens, maar kost uiteindelijk ook meer dan wanneer tijdig was ingegrepen”, aldus Veerle Slegers.

Ook de SP is van mening dat betaalde arbeid de beste manier is om aan armoede te ontsnappen. Slegers: “Maar we moeten niet blind zijn en toegeven dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Mensen die nu nog in de WAO zitten maken geen kans meer om genoeg te verdienen op de arbeidsmarkt om boven het sociaal minimum uit te komen. En ouderen boven de 55 kunnen het op die arbeidsmarkt wel helemaal vergeten. Die groepen mogen we niet in de kou laten staan omwille van een principe dat arbeid het beste medicijn zou zijn”.

De SP heeft zo’n dertig voorstellen in voorbereiding die tijdens behandeling van de armoedenota zullen worden aangeboden.

Reageer op het weblog
PvdA laat armoedebeleid los
Lees alle SP moties (pdf)