CDA blaast eigen begroting op

8 november 2006

CDA blaast eigen begroting op

Vanacht om 2 uur blies het CDA, na twee dagen vergaderen, haar eigen collegebegroting op door op het allerlaatste moment tégen de nieuwe parkeertarieven te stemmen. Daarmee ontstond een gat van een half miljoen in de begroting, iets waar de overige collegepartijen niet mee akkoord wilden gaan. De ‘oplossing’ werd gevonden in het negeren van de regels en de gemeentewet en het voorstel over de parkeertarieven opníeuw in stemming te brengen. Toen stemde het CDA wél in en was de begroting gered. De oppositie was tegen die tijd al opgestapt omdat zij geen zin hadden in deze vertoning.

De SP haalde in de afgelopen twee dagen 21 van haar voorstellen binnen, een nieuw record en een belangrijk succes. Zo moet het college nu aan de slag om windmolens in Tilburg te bouwen, een punt waar de coalitiepartijen tijdens de college-onderhandelingen niet konden uitkomen. Ook wordt – eindelijk – vaart gemaakt met de SP initiatiefvoorstellen over de Piushaven, kinderparticipatie en het station Reeshof.

Zeker van belang is het 24-uurs vangnet voor mantelzorgers dat nu op voorstel van de SP wordt ingesteld. Tijdens het debat liet zorg-wethouder Aarts weten daar niet aan te willen beginnen, maar de raad dwong haar met een krappe meerderheid alsnog dit voorstel uit te voeren. Als op 1 januari 2007 de zogenaamde WMO van kracht wordt zal een groot beroep gedaan worden op vrijwillige mantelzorgers. Die kunnen nu een beroep doen op het vangnet als zij de zorg niet meer aankunnen. Voor mensen die wonen in een zorginstelling zal de gemeente op voorstel van SP’er Bart van de Camp een speciaal pasje introduceren waarmee zij makkelijker samen met de deeltaxi mee kunnen.

Het college kreeg – tegen haar zin - van de raad de opdracht om het SP voorstel uit te voeren om voortaan ‘ook in villawijken te zoeken naar ruimte om sociale huisvesting te bouwen’. Fietsenstallingen worden vanaf volgende maand gratis, de gemeente legt een transferium aan met pendelbussen en leenfietsen naar het centrum en er komt extra geld voor jongerenwerk en vrouwenhulpverlening. Een overzicht van alle voorstellen is hier te lezen.

Nu de begroting op illegale wijze is aangenomen loopt het college het risico dat de provincie de begroting afkeurt en alles weer opnieuw moet. Reden voor de SP fractie om op te stappen was dat zij niet aanwezig wilde zijn bij een circusvoorstelling. Om het gezicht van het falende CDA nog een beetje te redden werden de regels fors opgerekt: dat is níet de manier om burgers vertrouwen te geven in de politiek. Het CDA ging eerder deze avond al flink in de fout door een fractielid een voorstel in te laten dienen waar zij zelf persoonlijk voordeel bij zou hebben. De gemeentewet verbiedt dat, maar het CDA maakt zich als enige fractie in de raad met regelmaat schuldig aan dit soort belangenverstrengeling.

De collegepartijen hadden de begroting met een tekort van een half miljoen, veroorzaakt door de tegenstem van het CDA op de parkeertarieven, gewoon aan kunnen nemen, en dat tekort bij de volgende vergadering kunnen herstellen. Om politieke en publicitaire redenen schoten PvdA en GroenLinks de aangeschoten CDA-fractievoorzitter echter te hulp. De PvdA vertrouwt het CDA gewoonweg niet genoeg om er op te rekenen dat zij de volgende vergadering nog mee zou werken aan het oplossen van dat gat van een half miljoen, dát was vanacht het enige probleem. Verwachten dat de oppositie meehelp die relatiecrisis op te lossen met illegale trucs is een beetje teveel gevraagd.

Het rommelt al lang binnen de coalitie. Tijdens het crisisberaad werd in de wandelgangen veel gal gespuwd door collegegenoten over de onwil van het CDA om te overleggen en samen te werken. Het niet erkennen van de verkiezingsuitslag van maart begint zich inmiddels te wreken. Het CDA kán er maar niet aan wennen niet meer de grootste partij te zijn en zet haar arrogante koers gewoon voort. Hoog tijd dat PvdA en GroenLinks hun positie in zo’n college heroverwegen.

Reageer op dit artikel