TV-uitzending over stadsverwarming

30 november 2006

TV-uitzending over stadsverwarming

Begin november viel grote eensgezindheid te beluisteren in de raadscommissie Economie die het SP initiatiefvoorstel over de stadsverwarming besprak. De gemeente moet uitzoeken waar precies de pijnpunten liggen, mensen met stadsverwarming mogen niet méér betalen voor dezelfde warmte als andere Tilburgers, en er komt een discussie over de toekomst van de stadsverwarming.

(video: Afzender Gemeente Tilburg / TV13) Samen met de Stichting WETEN en bewoners uit onder anderen de Kruidenbuurt en Tilburg Noord, voerde de SP jaren actie tegen de spookrekeningen van Essent. Toen kwam ook aan het licht dat mensen met Stadsverwarming vaak honderden euro’s per jaar mee betalen dan mensen met een Hoog Rendementsketel. Dat resulteerde in een initiatiefvoorstel dat door de raadscommissie Economie enthousiast werd onthaald en op 11 december door de gemeenteraad zal worden aangenomen.

Stadsverwarming werd in de jaren zestig ingevoerd als goedkoop én milieuvriendelijk alternatief voor individuele ketels. Terecht natuurlijk, want stadsverwarming maakt gebruik van restwarmte die anders geloosd zou worden. Maar nu is toch duidelijk dat het niet goedkoper maar voor velen juist veel duurder uitpakt. En ook moeten we opnieuw bezien of met de huidige stand van de techniek – Hoog Rendementsketels die in de jaren zestig nog niet bestonden – het milieuvoordeel nog wel bestaat.

Lees het initiatiefvoorstel (pdf)