Initiatiefvoorstel Adviescommissie Stedelijk Groen

19 december 2006

Initiatiefvoorstel Adviescommissie Stedelijk Groen

De SP dient vandaag samen met PvdA en GroenLinks een initiatiefvoorstel in om te komen tot een adviescommissie stedelijk groen. Initiatiefneemster Marjolein Buijssen (SP): "Als je op tijd een deskundig advies hebt voorkom je verkeerde beslissingen. Dat geldt zeker voor stedelijk groen, want bijna elke ingreep op dit gebied leidt tot discussie. Meestal achteraf, en dus vaak te laat".

Marjolein BuijssenSP raadslid Buijssen schreef het initiatiefvoorstel naar aanleiding van de meest recente kapacties van het college. Buijssen: "Op het gebied van stedelijk groen hebben in de afgelopen periode bijna alle fracties hun zorgen uitgesproken. Het gaat dan om diverse concrete casussen zoals de bomenkap bij de Kamer van Koophandel en de dreigende bomenkap bij het Factoriumpark, maar ook om overlastgevende fruitdragende bomen en boomwortelopdrukproblematiek. De Bomenbeleidsbundel die deze raad begin 2007 vast zal stellen geeft de nieuwe kaders aan voor het bomenbeleid in Tilburg, maar ook na vaststellen van deze bundel zal bij het zorgvuldig toepassen en het actueel houden van deze bundel advies van experts hard nodig zijn".

Samen met PvdA en Groenlinks dient de SP vandaag het initiatiefvoorstel in dat besluit tot het instellen van zo´n adviescommissie. "Die geven gevraagd en ongevraagd advies aan raad en college over het beheer van het stedelijk groen. Duurzaam Tilburg, waar verschillende Tilburgse natuur- en milieu-organisaties in samenwerken, heeft al aangegeven te beschikken over benodigde mankracht en deskundigheid om deze adviescommissie te kunnen vullen", aldus Buijssen.