Initiatiefvoorstel: stop uitzetting Tilburgse asielzoekers

6 december 2006

Initiatiefvoorstel: stop uitzetting Tilburgse asielzoekers

Een gezamenlijk initiatiefvoorstel van SP, GroenLinks, PvdA, D66 en Algemeen Belang draagt het college op om geen medewerking meer te verlenen aan de uitzetting van asielzoekers in Tilburg totdat het nieuwe kabinet duidelijkheid heeft gegeven over een algemeen pardon.

Eerder deze week stelde GroenLinks hierover schriftelijke vragen aan het college. Als het college hierop vóór donderdagmiddag geen positief antwoord heeft gegeven, zullen de vier partijen het initiatiefvoorstel definitief indienen. Tijdens de raadsvergadering van aanstaande maandag kunnen de indieners dan bij voorbaat rekenen op een meerderheid.

Eerder lieten burgemeesters in Twente al weten geen politie-assistentie meer te zullen verlenen bij uitzetting van asielzoekers zolang er onduidelijkheid bestaat over het algemeen pardon. De Tweede Kamer vergadert later deze week of begin volgende week opnieuw over het voorstel om de uitzetting van asielzoekers die in aanmerking komen voor zo’n mogelijk algemeen pardon te stoppen.

Minister Verdonk – en met haar het hele kabinet - verzet zich vooralsnog tegen de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Wij rekenen erop dat het Tilburgse college een raadsmeerderheid wél respecteert.

Reageer op dit artikel