Raad beledigt burgers in armoededebat

12 december 2006

Raad beledigt burgers in armoededebat

Toch zes SP voorstellen overgenomen

Een meerderheid in de gemeenteraad schoffeerde gisteren op ongehoorde wijze de burgers van de stad in het debat over armoedebeleid. De coalitiepartijen PvdA, GroenLinks en CDA lieten weten de SP voorstellen voor armoedebestrijding niet eens te zullen lezen en bij voorbaat tégen te zullen stemmen. Ook wethouder Mevis weigerde de moties van de SP überhaupt te bekijken. Uiteindelijk werden alsnog zes van de 25 voorstellen overgenomen.

“Een beschamende vertoning, zo heb ik het maar zelden meegemaakt. Politieke spelletjes worden wel vaker gespeeld, maar de klucht van gisterenavond was te misselijk voor woorden”, aldus fractievoorzitter Van den Hout. SP woordvoerder Veerle Slegers: “Ik had 25 voorstellen gemaakt om toe te voegen aan de armoedenota van het college. Die kwamen niet uit mijn duim, dat waren voorstellen die ik heb opgedaan in de tientallen gesprekken die de Taskforce Armoede met burgers en organisaties hebben gevoerd, maar waarvan niets in de nota terecht was gekomen”.

De PvdA leidde het spelletje in met de opmerking dat ’25 moties te veel was, en voor straf zullen we ze dus níet behandelen’. GroenLinks en CDA gingen met die redenering mee, blij dat ze zich niet hoefden uit te spreken over de voorstellen van de SP. PvdA-leider Van Griensven: ”Als jullie nou drie voorstellen ofzo hadden ingediend, dan zouden we ze wel gelezen hebben, maar nu dus niet”. Zijn partij diende drie moties in, waarvan er twee weer werden teruggetrokken en één afgewezen door de raad. Die laatste was een voorstel om ‘bijstandsvrouwen te leren zichzelf beter te kleden en op te tutten want zoals die er nu uit zien komen ze nooit aan een baan’.

Na een fel debat over de belachelijke opstelling van de raad én het college om de SP voorstellen niet te willen lezen en behandelen ging wethouder Mevis alsnog door de bocht en vroeg vijf minuten leespauze aan. Zes van de 25 voorstellen werden overgenomen, waaronder de opdracht aan het college om met energiebedrijven te gaan onderhandelen over een collectief contract met lagere prijzen. Ook krijgen tienermoeders voortaan een volwassen-uitkering, worden vluchtelingen met en status die hun langdurigheidstoeslag mislopen gecompenseerd, mogen overblijfkosten voor schoolkinderen voortaan uit de bijzondere bijstand worden betaald, worden de wachtlijsten bij schuldhulpverlening weggewerkt en gaat het college in Nijmegen kijken hoe het anoniem solliciteren werkt en doet daarover begin volgend jaar een voorstel aan de raad.

Slegers: “Armoedebestrijding was hét thema in de verkiezingen en het paradepaardje van dit college. Maar nu bleken ze dus niet eens bereid daar een normaal debat over te voeren. Wij zullen het hele pakket van gisterenavond toesturen aan alle burgers die met de Taskforce Armoede hebben gesproken zodat zij inzicht krijgen in hoe dit gemeentebestuur omgaat met hun inbreng en weten welk werk hen nog te wachten staat. Hun oordeel vind ik belangrijker, wij zitten in de raad voor de burgers, niet om andere politieke partijen een pleziertje te doen”.

Ook voor Van den Hout is de kous nog niet af: ”Dat de PvdA, GroenLinks en het CDA politieke spelletjes leuker vinden dan debatteren over armoedebeleid is hun probleem, daar zit ik niet mee. Maar dat burgemeester Vreeman, als voorzitter van de raad, toestaat dat het college uit principe weigert om moties van raadsleden te lezen en te bespreken kan echt niet. Hij had de wethouder op z’n donder moeten geven en toezien op de rechten van de raad. Gisterenavond stelde hij zich op als beschermer van het college en dat is tijdens een raadsvergadering absoluut niet zijn taak. Ik zal hem daarover een brief schrijven, want dit mag niet meer voorkomen”.

Reageer op dit bericht
Lees alle SP moties (pdf)