Verhuizing stadhuis volkomen waanzin

21 december 2006

Verhuizing stadhuis volkomen waanzin

Het voornemen van het college om het stadhuis te verhuizen naar de Spoorzone is volgens de SP totale waanzin. “Twee keer eerder dienden wij moties in om deze onzalige gedachtengang te stoppen, maar daar zagen andere partijen de noodzaak niet van in”, aldus fractievoorzitter Van den Hout. Nu het belachelijke idee de vormen van een serieus plan begint aan te nemen hoopt de SP meer partijen achter haar eis te krijgen om deze waanzin te stoppen.

“Er is niks mis met het stadhuis zoals het er staat. Sterker nog, er is onlangs voor miljoenen en miljoenen in geïnvesteerd. Dát was toen al een prestigeproject waar wij ons tegen verzet hebben. Nu verhuizen naar de Spoorzone is een bijna misdadige geldverpilling”, meent de SP fractie. Van den Hout: “Elke burgemeester wil in Tilburg een stempel achterlaten. Maar dit soort kostbare ongein moeten ze maar ergens anders gaan doen”.

Een nieuw stadhuis voor Tilburg?

Tijdens de begrotingsbehandeling afgelopen november stortte de gemeenteraad nog zo’n vijf miljoen Euro in het potje voor ‘grootschalige investeringen’. Een voorstel van de SP om dat geld voor armoedebestrijding te gebruiken kreeg bij lange geen meerderheid. Van den Hout: “Die storting komt nu helemaal in een zuur daglicht te staan. Voor je het weet gooit de gemeente weer fors wat geld over de balk aan een megalomaan prestigeproject en zitten we zónder centen voor het armoedebeleid”.

Het vragen aan marktpartijen om te onderzoeken hoe haalbaar zo’n project is lijkt op vragen aan een wolf of een lam lekker is. “Ja allicht, daar verdienen zij juist hun geld aan, en niet zo’n beetje ook”. Omdat de gemeenteraad pas weer in februari bij elkaar komt, en het voornemen van het college een dag voor de feestdagen naar buiten wordt gebracht, beraadt de SP fractie zich op de volgende stappen. “Die timing is echt niet voor niets, het college snapt donders goed dat dit soort idioterie in de stad érg slecht zal vallen en hoopt dat over een week of twee de meeste kou uit de lucht zal zijn”.

Reageer op dit bericht