SP roept partijen op tot gezamenlijk voorstel wietteelt

16 januari 2007

SP roept partijen op tot gezamenlijk voorstel wietteelt

De SP-fractie heeft PvdA, VVD, GroenLinks, D66 en AB opgeroepen om samen na te denken over een initiatiefvoorstel om te komen tot een experiment met legale wietteelt in Tilburg. Een meerderheid in de raad is vóór een dergelijk experiment, maar vooralsnog wordt er geen actie ondernomen.

Vandaag stuurde de SP een brief naar de voorzitters van vijf andere fracties die samen een meerderheid in de raad hebben. SP fractievoorzitter Van den Hout: "In november 2005 zei Vreeman al toe dat hij concrete voorbereidingen zou treffen om zo'n experiment te kunnen starten, en hierover contact op te nemen met zijn collega's in Maastricht en Arnhem. Maar sinds die tijd is het nogal stilletjes gebleven".

Nu de grootste sta-in-de-weg voor zo'n experiment, voormalig justitieminister Donner, buiten beeld is, en in Den Haag volop wordt onderhandeld over een nieuw regeerakkoord, lijkt de tijd rijp om een duidelijk signaal af te geven. Van den Hout: "Je moet het ijzer smeden als het heet is, ik wil niet nog eens vier jaar moeten wachten. Het zal toch al wel veel voeten in de aarde hebben, dus hoe eerder we beginnen hoe beter".

Toen verschillende fracties eind vorig jaar een werkbezoek brachten aan enkele coffeeshops, bleek daar opnieuw dat er nog altijd een ruime meerderheid in de gemeenteraad is voor zo'n experiment. Van den Hout: "Als we de handen ineeen slaan moeten we makkelijk tot een gezamenlijk initiatiefvoorstel kunnen komen. Het buiten spel zetten van illegale wietkweek kan een goede bijdrage leveren aan de bestrijding van hiermee gerelateerde criminaliteit".

Reageer op dit bericht
Updat: Raadsmeerderheid stelt wietplan op (24 januari 2007)