Brandweerkazerne niet brandveilig

19 maart 2007

Brandweerkazerne niet brandveilig

De brandweerkazerne aan de Noordhoekring is mogelijk niet brandveilig. De SP wil hierover aanstaande maandag de burgemeester vragen stellen tijdens de commissievergadering. "Volgens berichten die wij krijgen zou de kazerne in de huidige toestand eigenlijk niet gebruikt mogen worden. Dat is ernstig, de brandweerkazerne is toch wel de laatste plek waar je brandonveilige situaties verwacht".

De SP wil van de burgemeester weten of de brandweerkazerne inderdaad niet voldoet aan de eisen die aan brandveiligheid gesteld worden. Alle gebouwen waar meer dan vijftig mensen in kunnen moeten een gebruiksvergunning hebben. Het is de brandweer die inzake brandveiligheid daarover adviseert. SP raadslid Van den Hout: "In de praktijk zit zo'n kazerne natuurlijk vol met de best voorbereidde mensen, dus als daar iets gebeurt zal het ook wel snel opgelost zijn. Maar toch willen wij dat ook brandweermannen in een veilige omgeving kunnen werken en moet dat gebouw dus gewoon voldoen aan alle eisen".

Naar aanleiding hiervan stelt de SP vandaag ook schriftelijke vragen over de gebruiksvergunningen van andere Tilburgse gebouwen. "In 2007 zouden álle gebouwen inmiddels zo'n vergunning moeten hebben, en wij vragen ons af hoe het daar mee staat", aldus Van den Hout. Tevens wil hij opheldering over de toezeggingen die het college sinds 2001 doet over een bordje bij elke deur van een café of disco waarop staat hoeveel mensen er volgens de vergunning maximaal binnen mogen: "Bezoekers zouden volgens het college hierin hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, maar dan moeten ze op z'n minst wel kunnen weten wat zo'n beetje de eisen zijn. Die bordjes worden nu al zes jaar op een rij toegezegd maar ik heb ze nog niet gezien".

Tevens stelt de SP vandaag opnieuw schriftelijke vragen over het Tilburgse rampenplan. Van den Hout: "Het wordt een beetje eentonig dat wij dat steeds op de agenda zetten, maar vorige week kwamen opnieuw rapporten naar buiten die stellen dat gemeenten over het algemeen niet of slecht zijn voorbereid op een serieuze ramp. Alle keren dat wij dat hebben aangekaart, en dat is nogal wat, zijn de geruststellingen wat ons betreft onvoldoende geweest. We willen nu nóg eens horen hoe het er voor staat als er in Tilburg iets ernstigs gebeurd. We zeuren nu liever dan achteraf".

Update 21/3 Brabants Dagblad: "De kazerne wordt momenteel verbouwd om de gebruiksvergunningen te kunnen krijgen. De laatste verbouwing dateert uit de jaren negentig. Sinds die tijd zijn de regels voor brandveiligheid flink aangescherpt", legt een gemeentewoordvoerder namens het college uit. "Het is logisch dat er verbouwd moest worden. We verwachten dat we 1 april alle vergunningen kunnen afgeven."

Of in gewoon Nederlands: Inderdaad, de kazerne voldoet níet aan de eisen, daarom gaan we nu verbouwen, en we hopen dat op 1 april de kazerne wél veilig zal zijn...

Dossier brandveiligheid Horeca