Door de bomen het bos niet meer zien

2 maart 2007

Door de bomen het bos niet meer zien

De Tilburgse GroenLinks-fractie lijkt de weg volslagen kwijt te zijn. Ze verweren zich met hand en tand tegen samenwerking op milieugebied om het CDA niet op de tenen te trappen, menen dat alleen hún verkiezingsprogramma over milieu spreekt en huilen vandaag dikke krokodillentranen in het Brabants Dagblad over 'te weinig milieuambtenaren' die deze fractie goed twee jaar geleden notaben zélf heeft wegbezuinigd. Waarom wil de SP daar mee samenwerken?

Sterke behoefte bij de SP om wat op een rijtje te zetten over milieu en samenwerking.
Nadat de SP voorstellen had ingediend - die mét steun van onder anderen GroenLinks werden aangenomen - over een stedelijke adviescommissie groen, de autovrije zondag, over windmolens en stadsverwarming, leek het ons zinvol na te denken over meer samenwerking op dit gebied. Het beleidsprogramma van het college laat érg veel ruimte voor raadsinitiatieven op dit gebied, en eindelijk leek er een meerderheid in de gemeenteraad te zijn om ook werkelijk een groener beleid voor elkaar te kunnen krijgen. Zowel PvdA als GroenLinks leken zelfs even niet gehinderd door het CDA, want een voorstel rond de aanleg van transferia werd eind vorig jaar samen met deze partijen en zeer tegen de zin van verkeerswethouder Aarts ingediend en aangenomen. De tijd leek rijp om op milieugebied de handen ineen te slaan.

We bestudeerden de verkiezingsprogramma's en groeven in ons geheugen en de papieren naar standpunten die verschillende fracties de afgelopen tijd hadden ingenomen op het gebied van milieu. Daaruit werd snel duidelijk: de SP, PvdA, GroenLinks, AB, D66 en TSP zouden prima door één deur kunnen op een groot aantal voorstellen, en bovendien ook nog eens een meerderheid in de raad hebben. Het is voor onze fractie een koud kunstje om desnoods elke maand met een goed milieuinitiatief te komen waar al die partijen uit goed fatsoen niet eens tegen zouden kunnen zijn. Als we zouden willen vergroenen we in no time ons imago en laten we vooral GroenLinks mijlenver achter. Maar waarom zouden we dat willen als samenwerking ook kan? Te pas en te onpas wordt de SP namelijk aangevallen op haar vermeende weerzin tegen samenwerking. Dat daar geen sprake van is was voor ons al wel duidelijk, maar vooroordelen zijn blijkbaar hardnekkig. Hoe dan ook zagen wij die kritiek ook als uitnodiging om die samenwerking waar mogelijk juist wél te zoeken. Dus stelden we voor om aan tafel te gaan zitten en te bekijken op welke milieumaatregelen wij elkaar zouden kunnen vinden.

Maar viel dát even tegen! Uitgerekend GroenLinks was er als de kippen bij om deze uitnodiging de grond in te boren. Samenwerking op milieugebied? Ben je besodemieterd! In de brief die GroenLinks ons stuurde komt geen enkel inhoudelijk argument naar voren. Nee, "Strategisch vinden we het erg onverstandig om het CDA buiten spel te zetten", dát was het argument. "We hebben ons verbonden hebben aan een coalitie en staan hier achter omdat we uit ervaring weten dat dat de beste manier is om je doelen te bereiken", aldus GroenLinks. Dan breekt onze klomp. Allebei zelfs. We zijn er vanuit gegaan dat zowel PvdA als GroenLinks het de onderhandelingen over die coalitie hun uiterste best hebben gedaan om er alle milieumaatregelen uit te slepen die samen met het CDA maar mogelijk zijn. Verder dan wat in het Beleidsprogramma van dit college staat komen deze drie partijen niet. Dat is niet erg, maar dat is dus wél de grens. En dat beleidsprogramma is uitdrukkelijk niet dichtgespijkerd, dat wil zeggen dat op terreinen waarover het niets zegt, in de gemeenteraad meerderheden gezocht kunnen worden. Dualisme heet dat: de fracties in de raad mogen best een stapje verder gaan dan de wethouders in het college. Maar de GroenLinks fractie houdt angstvallig vast aan die grens en is doodsbang het CDA voor het hoofd te stoten met initiatieven buiten de coalitie.

Volgens GroenLinks zoekt de SP een "exclusief linkse samenwerking". Juist ja, samen met de radicalen van Algemeen Belang, met een uiterst links D66 en met de crypto-communisten van de Tilburgse Senioren Partij zeker. Behalve dat het geneuzel over 'wie is links' volstrekt irrelevant is, lijkt deze beschuldiging toch vooral een symptoom te zijn van niet meer te weten wat je nou nog moet verzinnen om ergens onderuit te komen. Wij zoeken samenwerking met iedereen, zolang we er inhoudelijk maar uit komen. Als dat over de Cityring kan met de VVD en de LST, prima. Als dat met het CDA kan over zondagsrust, uitstekend. En als dat met GroenLinks zou kunnen op milieugebied, graag zelfs. Maar dat laatste is blijkbaar een brug te ver.

GroenLinks wíl ook helemaal niet samenwerken op milieugebied, met niemand. Dat blijkt wel uit de brief die we van hen kregen: "Wij volgen graag ons eigen tempo. Dat betekent dat we de door jullie opgesomde thema's graag zelf inbrengen". En daar zit 'm de tweede crux. GroenLinks is behalve bang van het CDA ook nog eens bang om haar toch al niet meer zo groene imago te verliezen. Ze willen het zelf doen, in hun eentje, zij hebben het alleenrecht op 'groen' en willen niet dat een andere partij daar iets mee doet. "We rekenen op jullie steun", zo sluiten ze dit argument nog af ook. De totale arrogantie. In de brief stelt de GroenLinks-fractie tot driemaal toe dat alle door ons in de uitnodiging voor een milieuakkoord genoemde voorstellen rechtstreeks uit hún verkiezingsprogramma zijn overgeschreven. Wat een hoogmoed. Nee ze komen níet allemaal uit het GroenLinks-programma. En ook niet uit dat van de SP. Het is, zoals in de uitnodiging ook staat, een opsomming van milieuplannen uit álle verkiezingsprogramma's van de zes uitgenodigde partijen. Maar dat lijkt GroenLinks niet te kunnen verkroppen.

Hoe zit het eigenlijk met de milieuprestaties van GroenLinks in Tilburg? Inhoudelijk vinden ze zichzelf de kampioen, en bovendien schijnen ze juist in de samenwerking met het CDA zoveel voor elkaar te krijgen. Maar waarom stemde GroenLinks (en trouwens ook de PvdA) vorig jaar april dan tégen een motie van de SP om windmolens in Tilburg te plaatsen? Omdat ze wilde wachten op een initiatief vanuit het college. Dat dat er niet zou komen stond al in het ABC, maar dat deerde niet. Het duurde tot november vorig jaar voordat GroenLinks eindelijk wél instemde met een windmolen-motie van de SP.

En wat moeten we met de klacht van GroenLinks in het Brabants Dagblad van 2 maart, dat er 'veel te weinig milieuambtenaren zijn' waardoor het illegale kappen vrij baan lijkt te hebben. Bij de behandeling van de begroting van 2005 stemde GroenLinks in met de forse bezuiniging op juist déze ambtenaren. Bijna de helft moest het veld ruimen. Een voorstel van de SP om die bezuiniging uit de begroting te halen werd door GroenLinks weggestemd. En nu, nu ook voor GroenLinks duidelijk is waar dat toe leidt, nu huilen ze krokodillentranen en zijn ze hun eigen verantwoordelijkheid daarvoor vergeten. Voortschrijdend inzicht, prima. Dus komt de fractie nu met een voorstel, mag je verwachten. Ja hoor, dat komt er. Meer milieuambtenaren aannemen? Nee, drie zielige zilverlindes planten. Een week geleden klaagde GroenLinks-leider Marjo Frenk op haar weblog nog steen en been over 'de kleine ideetjes' die fracties (vooral de SP) zo makkelijk droppen, en dat het GroenLinks vooral gaat om de toekomst, de lange termijn, de grote lijnen, de kaders, de visie, de strategie, dingen die écht werken. Maar nu ze constateren dat Tilburg structureel te weinig milieuambtenaren in dienst heeft, stelt ze voor om drie eenzame zilverlindes van vijf centimeter doorsnee te adopteren. Hoe symbolisch voor deze driemansfractie. En hoe visionair en strategisch ook. Die stekjes zijn alvast symbolisch geplant in de Quirijnstokboulevard. Waarom daar? Omdat - zo stelt GroenLinks in haar persbericht - 'het college daar veel meer bomen heeft omgehakt dan afgesproken was'. Inderdaad, het college, waarin GroenLinks deelneemt en strategisch zo veel voor elkaar krijgt, kapt zélf veel meer bomen dan eigenlijk is afgesproken.

Als het over bomen gaat heeft GroenLinks één dik punt gescoord: het geboortebos. En een copie daarvan in Nicaragua, ook erg goed voor het mondiale milieu en tegen de opwarming van de aarde. En dan vliegen er tien ambtenaren en collegeleden naar Nicaragua om die dingen te gaan planten. Dat kost al gauw 15.000 euro, goed voor 545 nieuwe geboortebomen van 27,50 per stuk. De vervuiling die ze met dat snoepreisje veroorzaakten: vier ton schadelijke gassen per persoon. Er zijn precies 2000 (!) bomen voor nodig om dat te compenseren. Zoveel passen er niet eens in dat geboortebos!

Maar Tilburg heeft een fantastisch luchtkwaliteitplan, en als je GroenLinks moet geloven hebben zíj dat voor elkaar gekregen. Maar behalve dat Tilburg op het gebied van luchtverontreigiging nog altijd een 'hotspot' is, een van de meest vervuilde gebieden van heel Nederland, dat volgens longartsen in Tilburg meer mensen sterven aan ademhalingsstoornissen dan elders in het land, is zo'n plan toch vooral een verplichting opgelegd door de Europese Unie. Maar plan of niet, het college inclusief GroenLinks gaat zonder boe of bah akkoord met een zogenaamde autonome groei van het autoverkeer en over vijf jaar stikken we in de Tilburgse binnenstad de moord van de uitlaatgassen uit de Cityringfile. GroenLinks slaat in dit college nog geen deuk in een pakje boter.

Waarom dat toch samenwerking zoeken met deze fractie? Omdat het ons allemaal niks uitmaakt welke strategie deze partij voor zichzelf heeft uitgestippeld, omdat het ons niks uitmaakt wat zij van zichzelf of van ons vinden, omdat het ons niet interesseert als de woorden groter zijn dan de daden. Zolang wij met wie dan ook over welk onderwerp dan ook samen door één deur kunnen willen wij samenwerken. En omdat we nog altijd denken dat GroenLinks programmatisch op milieugebied het dichtst bij de SP staat zullen wij GroenLinks voor dit soort samenwerking blíjven uitnodigen. En als GroenLinks om wat voor reden dan ook meent dat te moeten afwijzen mogen zij dat zelf gaan uitleggen. Maar kom niet zeuren als wij intussen wel doorgaan met het indienen van groene voorstellen, en hou ook maar op met de mantra dat de SP geen samenwerking of verantwoordelijkheid wil zoeken. Onze deur staat nog steeds open.

Opinies
Reageer