GroenLinks wil geen milieu-akkoord

1 maart 2007

GroenLinks wil geen milieu-akkoord

De fractie van GroenLinks liet vandaag weten niet met andere partijen te willen samenwerken in een milieu-akkoord. De SP had zes partijen hiertoe uitgenodigd, twee daarvan hebben inmiddels positief gereageerd. Volgens GroenLinks is de samenwerking met het CDA in de coalitie 'strategisch belangrijker'. De SP roept hen echter opnieuw op de inhoud te laten prevaleren boven politiek.

"Strategisch vinden we het erg onverstandig om het CDA buiten spel te zetten. Voor ons geldt dat we ons verbonden hebben aan een coalitie, en hier achter staan omdat we uit ervaring weten dat dat de beste manier is om je doelen te bereiken", aldus GroenLinks in reactie op de uitnodiging van de SP om mee te doen in een progressief milieuakkoord. "Onbegrijpelijk", reageert de SP: "Juist het CDA gooit de rem erop als het om milieu gaat. Dat blijkt wel uit het Tilburgse regeerakkoord, maar ook uit de stemmingen over bijvoorbeeld windmolens of de autovrije zondag".

In een brief aan GroenLinks vraagt de SP nogmaals om 'politiek strategische overwegingen niet te laten prevaleren boven het dringende belang van milieumaatregelen'. Van den Hout: "Juist van GroenLinks zou je enthousiasme mogen verwachten over samenwerking op milieugebied. Eén lichtpuntje is dat GroenLinks 'de coalitie niet ziet als een belemmering om milieuonderwerpen te agenderen'. Omdat dát nou precies onze bedoeling is met dat milieu-akkoord, zien wij nog altijd mogelijkheden voor GroenLinks om daaraan mee te gaan doen. We blijven optimistisch. Of misschien naïef, maar dat moet de toekomst dan maar uitwijzen.

Reageer op dit artikel
Lees de brief van GroenLinks (pdf)