Gesprek met imam Salam

16 april 2007

Gesprek met imam Salam

Vanmiddag spraken de Tilburgse fractievoorzitters met imam Salam en zijn zoon, twee salafistische voorgangers van een moskee in Tilburg Noord. Aanleiding waren uitlatingen van de imam over de westerse samenleving en zijn aanvaringen met burgemeester Vreeman. SP fractievoorzitter Van den Hout: "Ik onderschrijf helemaal onze gezamenlijke conclusie: deze man is té conservatief om te willen integreren".

In een gezamenlijk persbericht laten de fractievoorzitters weten: "De ruimte voor integratie wordt in de ogen van de heren Salam sterk begrensd door hun interpretatie van de Islam. De imam heeft aangegeven dat hij dialoog tussen moslims en niet-moslims erg belangrijk vindt. Hij heeft bij de fractievoorzitters echter niet de indruk gewekt dat er vanuit zijn beleving veel ruimte komt om de integratie te bevorderen".

Van den Hout: "Zijn eigen grenzen van wat wel en niet zou moeten of kunnen zijn volstrekt heilig en staan geen moment ter discussie. En die grenzen zijn nogal strak, dat geeft geen enkele ruimte voor dialoog. Integreren betekent voor Salam dat anderen zijn grenzen respecteren en - vooral - dat de hele omgeving daarop afgestemd wordt. Voor mij is integreren een veel actiever proces, waarin je geeft en neemt en van elkaar kunt leren". Een enkele fractie heeft aangegeven mogelijk nog verdere gesprekken met Salam te zullen voeren. Voor de SP is met dit gesprek de kous wel af: "Mogelijk dat hij in Staphorst nog wat handen op elkaar krijgt, maar volgens mij is Tilburg te mondain voor deze imam. En dat wil wel wat zeggen".

Volgens Salam is er niets mis met een samenleving die is opgedeeld in kleine hokjes waarin ieder z'n eigen gang gaat. Moslims zouden daarin afgescheiden worden van alle situaties waarin zij in contact zouden kunnen komen met in ogen van de Salafisten verboden situaties. "Salam zoekt zijn vrijheid en respect in een vorm van apartheid waarin hij volstrekt los van de samenleving in zijn eigen sektarische wereld kan leven. Hij wenst voor moslims alleen contact met anderen zolang dat binnen de grenzen van zijn geloofsovertuiging kan vallen. Gelukkig denken veruit de meeste moslims daar een heel stuk verstandiger over!".

Tijdens de bijeenkomst beriep Salam zich een paar keer op de gesprekken die hij voert met enkele andere religieuzen van christelijke en liberaal-joodse huize. "Die werden schaamteloos als excuustruus gebruikt om zijn welwillendheid tot dialoog aan te tonen. In werkelijk is er van dialoog geen sprake, hooguit van een wederzijdse uiteenzetting van standpunten. Maar aangezien die van hem volstrekt onwrikbaar zijn leidt dit tot niets. Deze zogenaamde 'Ronde Tafel' zou er goed aan doen zich te bezinnen op hun rol hierin. Dit soort gesprekken legitimeert Salam slechts, en verwijdert hen van bijna de volledige moslimgemeenschap in Tilburg", aldus Van den Hout.

Voor de SP was het gesprek met de imam een bevestiging van de juistheid van het beleid dat burgmeester Vreeman voert richting deze voorganger.