Nieuwe moskee hard nodig

2 april 2007

Nieuwe moskee hard nodig

Tilburg moet snel een oplossing vinden voor het conflict met de fundamentalistische imam Salam. Eén manier om dat te doen is om samen met de moskeegangers die eerst thuis waren in de Stedekestraat snel een alternatief te vinden. SP bestuurslid Rachid El Hajoui: "Veruit de meeste Marokkanen willen niet naar Salam, maar kunnen nu nergens anders terecht".

Sinds de sluiting (wegens brandgevaar) van de moskee in de Stedestraat zijn honderden Marokkaanse moslims 'dakloos'. Dat drijft hen ongewild in de armen van de radicale Salam in Tilburg Noord. El Hajoui: "De moskee aan de Nijverstraat is gewoonweg te klein om iedereen op te vangen, dus velen kunnen nergens anders terecht dan bij Salam. Terwijl ze dat eigenlijk niet willen". Samen met het moskeebestuur van de Stedekestraat zou de gemeente dan ook snel voor een oplossing moeten zorgen.

Ook fractievoorzitter Van den Hout herkent de problemen: "We worden in een greep gehouden door Salam en zijn radicale uitspraken. Jongeren onder zijn hoede radicaliseren terwijl we dat juist zouden moeten voorkómen. En als je de vis niet uit het water kunt halen, moet je het water maar bij de vis weghalen. Een noodoplossing voor de mensen die eerst naar de Stedekestraat gingen is dan ook in het belang van de gemeente".

SP bestuurslid Rachid El HajouiVolgens El Hajoui is zo'n noodvoorziening van groot belang: "Veruit de meesten die nu naar Salam's moskee in Noord gaan zullen dan daar onmiddellijk wegblijven. Hij vertegenwoordigt maar een heel klein groepje moslims, maar bezorgt ons wel allemaal een slechte naam".

Web TV